Wprowadzenie do arteterapii 08-KUDL-WAR
1. Czym jest arteterapia? Wprowadzenie
2. Arteterapia a wybrane nurty w badaniach kultury i innych dziedzin (min. kulturowa koncepcja traumy, psychologiczne koncepcje traumy, więź w psychologii i badaniach kulturowych, psychoanaliza i koncepcje poznawczo-behawioralne, nauki o zachowaniu, badania nad szokiem kulturowym, stresem mniejszościowym).
3-4 Metoda dramy
5-6 Muzykoterapia
7. Filmoterapia
8. Terapia poprzez sztuki plastyczne, idea studium artystycznego
9. Terapia tańcem i ruchem
10. Terapia z wykorzystaniem fotografii
11. Praca arteteraoutycna z literaturą
12. Praca ze społecznościami
13. Praca z mniejszościami kulturowymi
14-15 Prezentacja projektów zaliczeniowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka) zna
K_W01 podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
K_W02 podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
Student(ka) potrafi:
K_U04 aktywnie uczestniczyć w pracach zespołów profesjonalnych w obszarze działalności kulturalnej pod względem merytorycznym i organizacyjnym
K_U05 gromadzić, analizować i interpretować informacje niezbędne do pracy w zespołach profesjonalnych w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz w realizacji projektów kulturalnych, w tym animacyjnych i kuratorskich
Student(ka) jest gotów/gotowa do
K_K01 wykorzystania wiedzy kulturoznawczej we wspieraniu rozwoju współczesnego człowieka oraz kultur lokalnych i współczesnych społeczeństw, ma także świadomość swej odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują projekt warsztatów arteterapeutycznych. Oceniam stopień dostosowania warsztatu dla grupy docelowej, dobór technik i metod, przygotowanie merytoryczne i praktyczne, przeprowadzenie zajęć oraz ich omówienie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Clifford Sara, Herrmann Anna, Drama. Teatr przebudzenia, Cykady 2003
Cofalik J.: Zagadnienia dramatu i teatru w pracy polonisty. [w:] Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego. Tom I. pod red. I. Krama i E. Polańskiego. Katowice 1997.
Colonna–Kasjan Daniela : Muzykoterapia i trening relaksacyjny jako metody oddziaływania psychoprofilaktycznego w toku edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym – na podstawie badań i doświadczeń własnych // W : Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży / red. nauk. Lidia Kataryńczuk–Mania. – Zielona Góra : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000.
Erikson, Joan M. Arteterapia czy uprawianie sztuki na użytek zdrowia (w:) ARTETERAPIA, Zeszyt naukowy nr 48 Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Wrocław. 1989
Lato Renata : Nowatorskie rozwiązania metodyczne w muzykoterapii dzieci // W : Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży / red. nauk. Lidia Kataryńczuk–Mania. – Zielona Góra : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000.
Lenaczewska M. Ziółkowska E., Olek-Redlarska Z.; Swobodna twórczość dziecięca inspirowana grami dramowymi. „Życie Szkoły” 1996 nr 4
Leszczyńska Elżbieta : Jak pokonać agresję // Życie Szkoły. – 2001, nr 8, s. 460 –464
Zajęcia dramowe przeciwko agresji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: