Teorie kultury popularnej 08-KUDL-TKP
1. Ludowe, masowe, popularne – ewolucja kultury popularnej
2. Teorie kultury popularnej – pomiędzy krytyką i afirmacją
3. Telewizja – poligon studiów (pop)kulturowych
4. Zrozumieć kulturę popularną – wokół koncepcji Johna Fiske’a
5. Kultura popularna jako schemat – wokół koncepcji Umberto Eco
6. Znaczenie i ujęcia gatunków w kulturze popularnej
7. „Kobieca” kultura popularna – wokół krytyki feministycznej
8. Kultura popularna a postmodernizm
9. Kultura popularna jako kultura partycypacji – wstęp do (f)antropologii I
10. Kultura popularna jako kultura partycypacji – wstęp do (f)antropologii II
11. Idea prosumpcji – kultura popularna w dobie multimediów
12. Kultura popularna wobec idei kulturowej konwergencji
13. Ekonomia kultury popularnej
14. Kultura popularna jako kultura buntu i oporu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
K_W01
podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
K_W02
podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
K_U01
posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U02
dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
K_K01
wykorzystania wiedzy kulturoznawczej we wspieraniu rozwoju współczesnego człowieka oraz kultur lokalnych i współczesnych społeczeństw, ma także świadomość swej odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego
K_K02
wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie pisemne
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Brooker, Will, „Using the Force. Creativity, Community and Star Wars Fans”, Nowy Jork 2002,
2. Filiciak, Mirosław, „Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu”, Gdańsk 2013,
3. Jenkins, Henry, „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów”, tł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007,
4. Johnson, Derek, „Media Franchising. Creative License and Collaboration in the Culture Industries”, Nowy Jork 2013,
5. Martel, Frédéric, „Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie”, tł. K. Sikorska, Warszawa 2011,
6. Rose, Frank, „The Art of Immersion. How the digital generation is remaking Hollywood, Madison Avenue and the way we tell stories”, Nowy Jork 2011,
7. Siuda, Piotr, „Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów”, Warszawa 2012,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: