Teatr jako Performans 08-KUDL-TJP
Zapoznanie studentów z koncepcjami dotyczącymi performansu jako nowego paradygmatu kulturowego.
Przedstawienie powiązań teatru jako performansu z rozmaitymi obszarami wiedzy i życia kulturowego
Umożliwienie studentom samodzielnego przygotowania i przedstawienia zdarzenia performatywnego, co staje się punktem wyjścia do analizy przemian współczesnych praktyk performansu artystycznego (teatru)
Prezentacja zdarzeń artystycznych które doprowadziły do przemian w paradygmacie kulturowym
Prezentacja i analiza współczesnych zjawisk performatywnych jako sposobu uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk teatrologicznych i performatywnych w kontekście kulturoznawczym, zna podstawową terminologię nauk o teatrze i performansie
ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk o teatrze i performansie z naukami antropologicznymi, socjologicznymi, kulturoznawczymi, wiedzą o sztuce, politologią.
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować oraz użytkować informacje posiada podstawowe umiejętności badawcze,pozwalające na rozwiązywanie problemów w dziedzinie nauk o performansie i teatrze.
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz terminologią właściwymi dla nauk o performansie i teatrze w typowych sytuacjach profesjonalnych, potrafi rozpoznać rozmaite odmiany wytworów sztuk performatywnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem najnowszych metod badawczych, w celu określenia ich znaczenia, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, w wykorzystaniem poglądów, efektów badań innych osób oraz formułowania na tej podstawie wniosków.
potrafi współdziałać i współpracować w grupie, której zadaniem jest przygotowanie i zaprezentowanie zdarzenia performatywnego przyjmując w niej różne role oraz potrafi określić priorytety służące realizacji tego zadania.
posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych dotyczących nauk o performansie i teatrze
uczestniczy w życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem teatru i performansu.
Kryteria oceniania
dyskusja ze studentami w trakcie zajęć
samodzilna, warsztatowa praca studentów
kolowium zaliczeniowe lub przygotowany samodzielnie przez studetów spektakl
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 1998. (fragmenty)
Marvin Carlson, Performans. Warszawa 2007. (fragmenty)
Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2004. (fragmenty)
Richard Schechner, Performatyka. Wstęp. Wrocław 2006. (fragmenty)
Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności. Kraków 2008. (fragmenty)
Jon McKenzie, Performuj albo... . Kraków 2012. (fragmenty)
Jerzy Grotowski, Ku teatrowi ubogiemu. Wrocław 2007. (fragmenty)
Jolanta Brach-Czaina, Etos nowej sztuki (Część II. Ujęcia etosu). Warszawa 1984.
Tadeusz Kantor, Miejsce teatralne. W: tegoż, Wielopole, Wielopole 1984. (fragmenty)
Teatr w miejscach nieteatralnych (red. J. Tyszka). Poznań 1995. (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: