Teorie kultury 08-KUDL-TEK
Teoria kultury a kultura - zagadnienia podstawowe.
Przedstawienie i analiza wybranych, klasycznych teorii kultury.
Problematyzowanie pojęcia kultury, w tym odnoszenie teorii do praktyki.
Krytyka teorii kultury.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
(1) rozpoznawać różne podejścia teoretyczne w odniesieniu do kultury i rekonstruować ich założenia,
(2) odnosić teorie kultury do praktyki badań nad kulturą w zakresie ujmowania zjawisk i wytworów,
(3) krytycznie odnosić się do różnych propozycji i koncepcji teoretycznych w zakresie przedmiotu, w tym formułować własne stanowisko w omawianych kwestiach.
Kryteria oceniania
Referat na ocenę i kolokwium pisemne
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: Z. Freud, Pisma społeczne, Warszawa 1992, s. 165-227;
S. Tyler, Wprowadzenie do metod antropologii kognitywnej, w: Amerykańska antropologia kognitywna, M. Buchowski (red.), Warszawa 1993;
C. Geertz, Wpływ pojęcia kultury na pojęcie człowieka, w: C. Geertz, Interpretacja kultur, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005; J.
Kmita, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2007; J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, przeł. J. Faryno, w: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janusz, M. R. Mayerowa, Warszawa 1977, s. 147-170.;
U. Hannerz, Skreolizowany świat, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, M. Kempny E. Nowicka (red.), Warszawa 2004, s. 284-298.;
P. Bourdieu, Męska dominacja, Warszawa 2004, s. 15-63.;
M. Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000, s. 276-293.;
R. Rorty, Nauka jako solidarność, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 55-69.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: