Sztuka a psychologia percepcji 08-KUDL-SPP
Przedstawione i omówione zostaną kolejne fazy procesu postrzegania takie jak rejestracja sensoryczna, ocena emocjonalna, ocena semantyczna oraz ocena znaczenia metaforycznego bodźca. Omówiona zostanie również zależność procesu recepcji sztuki między innymi od aktualnych oczekiwań jednostki, jej uprzednich doświadczeń, jak również kontekstu. Akt percepcji, jak i tworzenia sztuki, rozpatrywany będzie jako złożony wielowarstwowy proces, w którym kluczowe znaczenie będzie miało postrzeganie, pamięć, uwaga, wyobraźnia i emocje.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą poszczególnych procesów poznawczych oraz związków między nimi.
Zna aktualny stan wiedzy dotyczący obszaru psychologii poznawczej.
Rozumie związki między procesami postrzegania a recepcją i tworzeniem sztuki.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (odpowiedź na dwa wylosowane pytania)
Literatura
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, przeł. J. Mach, Warszawa 1978, s. 373-393.
T. Maruszewski, Psychologia poznawcza, Biblioteka Myśli Semiotycznej, Warszawa 1996.
T. Maruszewski, Psychologia poznawcza. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
P. G. Zimbardo, F. L. Ruch, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 1997, s. 224-259.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: