Semiotyka kultury popularnej 08-KUDL-SKU
1. Dlaczego warto zajmować się semiotyką? Wprowadzenie w problematykę dyscypliny
2. Semiologiczna analiza komunikatu – przykład języka komiksu
3. Semiologia reklamy I: analiza komunikatu reklamowego w optyce semiotycznej
4. Semiologia reklamy II: analiza komunikatu reklamowego w optyce semiotycznej
5. Semiotyka w marketingu – semiotyka komercyjna. Przykład Semiotic Solutions: semiotyka jako wsparcie dla twórców reklam
6. Culture Jamming i Guerrilla Semiotics. Przykład marek i przestrzeni miejskiej: semiotyka jako narzędzie oporu i działań o charakterze partyzanckim
7. Semiotyka przekazu prasowego
8. Codzienność w ujęciu semiotycznym - świat logotypów
9. Semiotyka filmu
10. Puste znaki. Pop-art: Andy Warhol i poststrukturalizm
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- absolwent zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
- specyfikę współczesnego życia kulturalnego oraz o tendencje i zmiany w praktykach kulturowych
- absolwent potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
- absolwent jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
- przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
- dwie możliwe nieobecności do wykorzystania bez konieczności ich usprawiedliwienia; pozostałe nieobecności należy odrobić „zdając” daną lekturę w formie zaliczenia ustnego, przy czym minimum 50% obecności na zajęciach w semestrze jest podstawą do otrzymania zaliczenia;
- aktywność – przygotowanie do zajęć– uprzednia lektura tekstu przypisanego do danych zajęć; praca studenta podczas zajęć, udział w dyskusjach i zadaniach;
- główna składowa oceny końcowej: prezentacja multimedialna podczas zajęć wybranego zagadnienia z obszaru kultury popularnej w perspektywie semiotycznej z wykorzystaniem wybranej literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
D. Chandler, Dlaczego warto zajmować się semiotyką?, Przyszłość i przeszłość semiotyki w: idem, Wprowadzenie do semiotyki, przeł. K. Hallett, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2001
U. Eco, Lektura Steve’a Canyona, w: idem, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, WAB, Warszawa 2010 - fragmenty
U. Eco, Kilka weryfikacji, komunikat reklamowy, w: idem, Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003
G. Rose, Semiologia. Obnażanie przesądów pod gładką powierzchnią piękna, w: eadem, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
M. Troszyński, <
www.semiotyka.pl
U. Eco, Partyzantka semiologiczna, przeł. J. Ugniewska, w: idem, Semiologia życia codziennego, Czytelnik, Warszawa 1999
R. Barthes, Przekaz fotograficzny, przeł. W. Michera wraz z zespołem, „Konteksty”, 2014 rok LXVIII, nr 3-4
T. Piekot, Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych, [w:] E. Tabakowska (red.), Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, Wyd. Universitas, Kraków 2006
M. Napiórkowski, Niewidzialne pejzaże kapitalizmu, w: A. Grzegorczyk, A. Kaczmarek, K. Machtyl (red.), Semiotyczne wymiary codzienności, WN UAM, Poznań 2018
J. Łotman, Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno, T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983 – wybrane fragmenty;
J. Baudrillard, Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”, przeł. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006 – wybrane fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: