Religioznawstwo 08-KUDL-REL
Treść wykładu składa się z dwóch podstawowych części: pierwsza odnosi się do powstania i rozwoju dziedziny religioznawstwa, druga zaś zawiera częsciową prezentację jej głownego przedmiotu zainteresowań czyli przestrzeni wierzeń religijnych.
Podstawowe zagadnienia:
Wielość definicji religii; Klasyfikacja religii; Religia jako przedmiot różnych nauk; Religioznawstwo a teologia; Religia jako doktryna, kult, organizacja i doświadczenie; Przeciwstawienie sacrum i profanum (R. Otto, M. Eliade); Współczesny kontekst rozwoju religii; Historia, doktryna, kult i organizacja wybranych religii uniwersalistycznych: buddyzm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student odróżnia perspektywę oglądu rzeczywistości religijnej własciwą religioznawstwu od perspektywy teologicznej, wyodrębnia obszary badawcze właściwe danej dziedzinie, posiada podstawowe wiadomości dotyczące głównych religii o zasięgu światowym.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę nabytą podczas wykładów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bielawski J., Keller J. (red.). Zarys dziejów religii, Iskry, Warszawa 1988.
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007.
Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Książka i Wiedza,
Warszawa 1966.
Woodhead L., Kawanami H, Partridge Ch. (red). Religions in the modern world. Tradition and transformation. Second Edition. London – New York: Routledge, 2009.
Zdybicka Z.J., Religia i religioznawstwo, Lublin 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: