Podstawy semiotyki 08-KUDL-PSE
Semiotyczne rozumienie znaku tym różni się od rozumienia potocznego, że znak jest automatycznie zapośredniczony w innym znaku, nie ma dla semiotyki tzw. znaków prostych. Zajęcia mają być przygodą pracy nad kilkunastoma tekstami najważniejszych semiotyków. Zbiór teorii semiotycznych stanowi dziedzinę całkowicie niesamodzielną, ale dającą olbrzymie możliwości interpretacji mechanizmów i zjawisk kultury.
Staram się w programie zajęć zawrzeć najważniejsze zagadnienia z semiotyki i pozostać na poziomie wspaniałej przygody jaką jest rozpracowywanie znakowej struktury rzeczywistości, w celu nie tylko jej lepszego rozumienia, ale przede wszystkim programowania zmian, nie tylko w nauce, ale przede wszystkim w indywidualnym życiu tzw. humanisty.
Znaki to nie tylko dźwięki czy obrazy. Te mogą być sygnałami dla zwierząt, w przypadku pojedynczych znaków, wyczerpujących się "w sobie" nie mówimy o strukturze znakowej (językowej). Różnicę między "językiem" zwierząt a językiem ludzi obrazuje przypadek Helen Keller, która nauczyła się języka nie posiadając zmysłów uznawanych za abstrakcyjne (wzroku i słuchu), czyli nie mogąc posługiwać się standardowymi znakami. Według Charlesa Sandersa Peirce’a znak możemy przedstawić na jednym z najprostszych schematów: trójkąta. Znak jest tu zdefiniowany jako trójczłonowa relacja łącząca materialny nośnik znaczenia (zwany wehikułem), przedmiot oraz znaczenie. Nie jest możliwy znak pojedynczy, nie ma oderwanych znaczeń. Znak, aby być znakiem czegoś, musi być interpretowany. „Bycie interpretowanym” stanowi niejako sposób istnienia znaku.
Na zajęciach formułujemy odpowiedzi na następujące pytania:
1. Co to jest znak?
2. Anty-znaki (na podst. J. Baudrillard, Precesja symulakrów)
3. Rozpoznawanie rzeczywistości (z: Jerzy Pelc, Wstęp do semiotyki, Znak)
4. Co to jest semiotyka? (R. Barthes Wykład)
5. Walka z przemocą języka (Wykład cd)
6. Co to jest komunikat? (z: U. Eco, Komunikat jako źródło
7. Zapośredniczenia znaku (Eco)
8. Pragmatyzm myślenia (z: Ch. S. Peirce, Jak uczynić nasze myśli jasnymi?)
9. Czym się różni system od struktury? (R. Barthes, System mody)
10. Systemy społeczne (System mody)
11. Czym jest mit według semiotyki? (z: R. Barthes, Mitologie)
12. Media (z: J. Łotman, Semiotyka filmu)
13. Semiotyka kultury (z J. Łotman, B. Uspieński, O semiotycznym mechanizmie kultury).
14. Systemy społeczne cd (z J. Łotman, B. Uspieński)
15. Podsumowanie zajęć z semiotyki (co udało się zrobić czego nie).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zapoznaje się z podstawowymi semiotycznymi koncepcjami, uzyskuje wiedzę na temat czołowych semiotyków, umie interpretować znaki, uzyskuje kompetencje nie tylko z dziedziny semiotyki, ale potrafi posługiwać się interpretacją semiotyczną w analizie wiedzy znakowej uzyskiwanej na innych zajęciach.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega całość aktywności na zajęciach, ustnej i pisemnej, nie ma dodatkowych prac pisemnych ani pracy końcowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. J. Baudrillard, Precesja symulakrów
2. z: Jerzy Pelc, Wstęp do semiotyki, rozdz. Znak, ss. 32 - 55.
3. R. Barthes, Wykład [fragmenty wykładu inauguracyjnego w Collège de France 7 stycznia 1977 r.], „Teksty” 1979, nr 5
4. z: U. Eco, Nieobecna struktura, Komunikat jako źródło, ss. 75 - 98.
5. z: Ch. S. Peirce, Jak uczynić nasze myśli jasnymi? w: Peirce, Hanna Buczyńska, ss. 128 - 151.
6. z: R. Barthes, System mody, Retoryka signifié, świat mody, ss. 247 - 260.
7. z: R. Barthes, Mitologie, ss. 81 - 86, + ss. 277 - 296.
8. z: J. Łotman, Semiotyka filmu, rozdz. 15. Problemy semiotyki i tendencje kina współczesnego, ss. 187 - 200.
9. z J. Łotman, B. Uspieński, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: Semiotyka kultury, ss. 147 - 169.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: