Prywatne-publiczne. Przemiany obyczajowości 08-KUDL-PPU
1. Wizja świata
2. Dom i rodzina
3. Obyczaje stołu
4. Rozrywka i czas wolny
5. Praca
6. Życie publiczne:
61 Organizacja państwa i polityki
6.2. Między prywatnym a publicznym- religia
6.3. Kobiety w życiu publicznym
6.4 . Obyczaj a patriotyzm
Poszczególne zagadnienia zostaną przedstawione dla wybranych epok historycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• student opanował wiedzę na temat badań sfery prywatnej i publicznej (wybrane epoki i aspekty)
• nabył umiejętności oceny uczestnictwa w kulturze, wdrożenie do zadań muzealnych
• rozwinięcie umiejętności komunikacji w parach (tandem) i małych grupach
Student poznał specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny
Student nauczył s się posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości
Student nauczył się prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji w parach na jeden z wybranych tematów
Przygotowanie raportu z zajęć w Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Historia życia prywatnego. Tomy 1-5, Philipe Aries, Georges Duby. Red. wydania polskiego A. Łoś, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1995 i n. *wybrane aspekty i rozdziały
Kultura Polski średniowiecznej, pod red. Z. Geremka, Warszawa 1997
Życie codzienne- nowy kierunek w historii kultury, Sesja naukowa w 1995 roku. "Kwartalnik historii Kultury Materialnej" 1996/44, nr.3.
K. Żygulski - Święto i kultura. Święta dawne i nowe. Rozważania socjologa, Warszawa 1981 .
M. Szpakowska: Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003.
S. Samsonowicz Dziedzictwo średniowiecza. Mity i rzeczywistość, Wrocław 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: