Muzeologia i praktyki kuratorskie 08-KUDL-MPK
1. Muzeum – od idei do politycznego kontekstu: Francja, Wielka Brytania, Berlin
2. Kolekcja i kolekcjonerstwo w kulturze – indywidualne pasje i przemysł kulturowy
3. Muzeum krytyczne – spór o współczesną muzeologię
4. Etnografia – Europocentryzm a relacje międzykulturowe
5. Historia i dziedzictwo kulturowe – od ochrony do inscenizacji przeszłości
6. Archiwum jako metafora i praktyka – problem archiwizacji sztuki i artysty
7. Wystawa i spektakle inżynieryjne: od Miasta Nauki do Centrum Kopernik
8. Wystawianie sztuki współczesnej: strategie i przestrzenie.
9. Architektura muzealna: od Liebeskinda do Franka O'Gehry.
10. Czy koniec festiwali sztuki? Biennale w Wenecji, Documenta itd.
11. Turystyka w muzeum: od efektu Bilbao do muzeum w każdym mieście
12. Od muzeum wyobraźni do muzeum wirtualnego
13. Uczestnicy spektaklu: kurator, artysta, widz
14. Formy edukacji i organizacji wystaw w muzeach i galeriach (zajęcia w instytucjach kultury)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student zna historię instytucji muzealnych (m.in. muzeów sztuki, historii naturalnej, etnograficznych, historycznych), kolekcji i kolekcjonerstwa, rozpoznaje różnice między zadaniami muzeów różnych dziedzin i galerii sztuki, zna terminologię i metodologię dotyczącą historycznego i współczesnego muzealnictwa i muzeologii, rozpoznaje kwestie etyczne związane z relacjami międzykulturowymi oraz problemami własności obiektów, zna specyfikę oraz zasady pracy w instytucjach muzealnych i galeryjnych, czyta teksty polskie i obce z zakresu współczesnej muzeologii i wystawiennictwa, aktywnie uczestniczy w wystawach oraz współpracuje przy ich organizacji z lokalnymi instytucjami kultury, zna zasady przygotowywania projektów ekspozycyjnych, oraz pozyskiwania środków na ich finansowanie, pozyskuje i analizuje informacje niezbędne do pracy w zespołach kuratorskich oraz przy tworzeniu projektów kulturalnych, pisze i redaguje teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, dotyczące twórczości poszczególnych artystów i wystaw z różnych dziedzin kultury.
Kryteria oceniania
O możliwości podejścia do zaliczenia przedmiotu decyduje obecność na zajęciach (także odbywanych w terenie) oraz zajmowanie głosu w dyskusjach. Opracowanie charakterystyki i przedstawienie sposobów działania wybranej instytucji muzealnej. Studenci pracują w grupach dwuosobowych. Sposób pracy: zebranie informacji o wybranej instytucji, zwiedzenie wybranych ekspozycji, rozmowa z kuratorem (jeśli to możliwe), prezentacja w trakcie zajęć.
Literatura
Mieke Bal, Dyskurs muzeum, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005.
Charles Baudelaire, Salon 1859, w: tegoż, O sztuce, wyb. Joanna Guze, PAN, Warszawa 1961
Walter Benjamin, Eduard Fuchs – zbieracz i historyk, w: Anioł Historii, Poznań 1999
Olga Drenda, Duchologia polska, Karakter, Kraków 2016.
Dorota Folga-Januszewska, Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, „Muzealnictwo” 2006 nr 47
Beata Frydryczak, Sztuka jako kolekcja, Poznań 2002.
Andre Malreaux, Muzeum wyobraźni, w: Muzeum sztuki.
Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Rebis, Poznań 2011.
Jean Clair, Kryzys muzeów, przeł. J.M.Kłoczowski, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2009
Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas, Kraków 2008
Hans Sedlmayr, Muzeum, wystawa, w: Muzeum sztuki.
Zdzisław Żygulski jun., Przemiany architektury muzeów, „Muzealnictwo” 2004 nr 45 (12)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: