Mistrzowie kina 08-KUDL-MIK
1. Arcydzieło czy kicz? Próba definicji.
2.Potrzeba kanonu? Między tradycją a innowacją.
3.Czy idee można sfilmować? Kino moralnie i politycznie zaangażowane.
4.Tarantino i bracia Coenowie. W poszukiwaniu pomysłu na film.
5. Jim Jarmusch. Nudny bohater, a dobry film.
6. Kino Ingmara Bergmana.O Bogu, człowieku i śmierci.
7. Tarkowski i Zwiagincew. Pustka dobrze sfotografowana?
7. Yasujiro Ozu.Japonia inspirowana Zachodem.
8. Stanley Kubrick.Wyobraźnia z innej planety.
9.Lars von Trier. Szaleństwo kontrolowane.
10. Krzysztof Kieślowski. Spotkanie etyki i filmu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student potrafi:
-dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji.
- formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych.
- interpretować utwory artystyczne oraz wyjaśniać właściwe kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej.
-rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie.
Kompetencje społeczne studenta:
wykazuje się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych,
przyjmuje postawę krytyczną wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach. Przygotowanie prezentacji i uzasadnienia wyboru artysty.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Gwóźdź (red.) Europejskie manifesty kina, Warszawa 2002.
A. Tarkowski, Czas utrwalony, Warszawa 1991,
A. Pierzchała, Obcość przezwyciężona? Film japoński a kultura europejska, Kraków 2005
T. Lubelski(red.) Odwieczne od nowa. Wielkie tematy w kinie przełomu wieków, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: