Miejska ekonomia kultury 08-KUDL-MEK
1. Zajęcia wprowadzające
2. Przemysł kulturowy – przeobrażenia konceptu
3. Postfordyzm – informacjonizm – kapitalizm kognitywny
4. Miasto jako przestrzeń nowej gospodarki
5. Modele restrukturyzacji miast – od menedżeryzmu do miejskiej przedsiębiorczości
6. Miejskie przemysły kulturowe
7. Ekonomia miejskiego dziedzictwa kulturowego
8. Marketing miejsc i kreowanie miejskiej marki
9. Wokół „efektu Bilbao” – architektura i ekonomia doświadczenia
10. Wielkie wydarzenia i festiwalizacja
11. Gentryfikacja i artystyczny sposób produkcji
12. Miasto kreatywne – założenia koncepcji
13. Miasto kreatywne – krytyka koncepcji
14. W poszukiwaniu alternatywy – miasto i to, co wspólne
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca w trakcie zajęć. Kryterium: obecność i aktywny udział w zajęciach
Sprawdzian ustny z podstawowych zagadnień dotyczących problematyki miejskiej ekonomii kultury. Kryterium: znajomość podstawowych zagadnień i literatury przedmiotu
Praktyki zawodowe
-
Literatura
T.W. Adorno, M. Horkheimer, Przemysł kulturalny, w: Tychże, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
S. Lash, C. Lury, Wstęp: Teoria – kilka wskazówek, w: Tychże, Globalny przemysł kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
A. Majer, Ponowoczesny kapitalizm, w: Tegoż, Odrodzenie miast, SCHOLAR-Wydawnictwo UŁ, Warszawa-Łódź 2014.
M. Castells, Przestrzeń przepływów, w: Tegoż, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007.
D. Harvey, Sztuka renty, w: Tegoż, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012.
D. Throsby, Przemysły kultury, w: Tegoż, Ekonomia i kultura, NCK, Warszawa 2010 .
R. Towse, Ekonomia dziedzictwa kulturowego, w: Tejże, Ekonomia kultury. Kompendium, NCK, Warszawa 2011.
E. Glińska, Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer, Warszawa 2016 (fragment).
J. Orzechowska-Wacławska, Efekt Bilbao możliwy tylko w Bilbao, „Instytut Obywatelski” 2012, nr 4.
M. Wasilewski, Nowe centrum kultury w Starej Gazowni – jako projekt promocji Poznania przez sztukę, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010.
M.W. Kozak, Efekty wielkich wydarzeń według literatury światowej, w: Tegoż, Wielkie wydarzenia a rozwój: Mechanizm i jego składowe na przykładzie Euro 2012, SCHOLAR, Warszawa 2017.
A. Nacher, Kultura jako kapitał kłopotliwy albo jak miasto konsumuje sztukę i co z tego wynika, w: Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010.
N. Smith, Nowy globalizm, nowa urbanistyka: gentryfikacja jako globalna strategia urbanistyczna, „Przegląd Anarchistyczny” 2010, nr 11.
R. Florida, Era kreatywna, w: Tegoż, Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, NCK, Warszawa 2010.
J. Peck, Zastrzyk kreatywności, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Zespół Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
M. Hardt, A. Negri, Metropolia, w: Tychże, Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, Korporacja Ha!art, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: