Metody badań społecznych 08-KUDL-MBS
Efektem uczestnictwa w wykładzie ma być wyrobienie orientacji w zakresie rozwoju nauki, sposobów poznawania i badania rzeczywistości oraz zdobycie podstaw wiedzy na temat miejsca badań społecznych i znaczenia ich wyników w życiu społecznym. Chodzi także o zdobycie wiedzy na temat genezy i ewolucji badań społecznych, opanowanie podstawowych pojęć, narzędzi i metod badawczych, a także o wyrobienie orientacji w zakresie podstawowych paradygmatów badawczych i rozwinięcie umiejętności krytycznego odbioru i interpretacji wyników badań społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MBS_01 zna podstawy metodologii badań społecznych
MBS_02 posiada orientację i umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk społecznych
MBS_03 posiada podstawowe umiejętności badawcze, rozumie specyfikę formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników w zakresie badań społecznych
MBS_04 jest świadomy swej roli w społeczeństwie jako pośrednika w wyjaśnianiu istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze)
MBS_05 jest krytyczny wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
• aktywność
• sprawdzian pisemny
Literatura
• S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
• P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
• Metody badań socjologicznych. (Wybór tekstów pod red. S. Nowaka), Warszawa 1965.
• S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
• P. Jaroszyński, Nauka w kulturze, Polwen, Radom 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: