Logika z elementami metodologii 08-KUDL-LEM
LABORATORIA:
Materiał obejmuje zagadnienia związane z Klasycznym Rachunkiem Zdań. Zakres tematów obejmuje: wprowadzenie do KRZ (definicja KRZ, słownik KRZ, podstawowe pojęcia, takie jak zmienna, wyrażenie, formuła krz, tautologiczność, spójniki międzyzdaniowe, matryca logiczna), tworzenie schematów formalnych zdań, sprawdzanie tautologiczności formuł (metoda zero-jedynkowa, metoda tabelkowa, metoda skrócona), pojęcie dowodu i dowodzenia, reguły inferencyjne, prawa logiczne, dowodzenie wprost, dowodzenie nie wprost.
WYKŁADY:
Krótka historia logiki, typy wnioskowań, błędy logiczne, argumentacja i argumenty, zasady racjonalnej dyskusji, definicje (budowanie definicji, rodzaje definicji, usterki), język naturalny a język sztuczny, kompetencja językowa (tezy, kontrtezy języka, reguły inferencyjne), interpretacja humanistyczna (w tym m.in.: czynność racjonalna w warunkach pewności i ryzyka, czynność kulturowa, obiekt kulturowy, znak, pojęcie wyjaśniania), społeczno-regulacyjna teoria kultury, podstawy semiotyki (pojęcie znaku, semiozy, symbolu, modele komunikacji, konotacja, denotacja, typologie znaków, koncepcje F. de Sauusure'a i Ch. S. Peirce'a; semiotyka kultury: przykład szkoły Tartusko-Moskiewskiej), koncepcje K. Poppera (tu także: problem indukcji wg. Hume'a, kanony J.S. Milla, falsyfikacja, problem prawdy w nauce), koncepcje Th. Kuhna (nauka normalna, kategoria łamigłówki, paradygmat, rewolucja naukowa), myślenie potoczne a myślenie naukowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie miejsce i znaczenie kulturoznawstwa w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a kulturoznawstwem; zna i rozumie podstawy metodologii badań kulturoznawczych; student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych oraz posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, student jest gotów do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód oraz oceny własnych kompetencji oraz wiedzy, dostrzega i rozumie konieczność własnego rozwoju i kształcenia (np. potrzebę uczenia się przez całe życie).
Kryteria oceniania
WYKŁAD:
Forma zaliczenia: E(egzamin)
Egzamin pisemny obejmujący pięć pytań – poprawna odpowiedź na trzy pytania: ocena dostateczna i odpowiednio: na cztery pytania – ocena dobra i na pięć pytań – bardzo dobra. Przewidziana jest punktacja cząstkowa w ramach poszczególnych pytań.
LABORATORIA:
Forma zaliczenia: Z (zaliczenie)
- dwa kolokwia zaliczeniowe na ocenę w ciągu semestru (1/ budowa logicznych schematów zdań; sprawdzanie tautologiczności formuł trzema metodami – połowa listopada; 2/ dowodzenie wprost i nie wprost – połowa/początek stycznia) – ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z obu kolokwiów
- aktywność – praca studenta przy tablicy
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk dla studentów wydziałów humanistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1976
J. Kmita, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2007
Karl R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, tłum. A. Chmielewski, PWN, Warszawa 2012
T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Wyd. Aletheia, Warszawa 2009
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. K. Kasprzyk, PWN, Warszawa 2002
J. Łotman, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008
W. Marciszewski (red.), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław 1986
W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: