Kultura popularna w sztuce - sztuka w kulturze popularnej 08-KUDL-KSZ
wprowadzenie do problematyki zajęć, podstawowe kategorie i pojęcia: Kultura popularna, masowa;
przegląd i waloryzacja definicji sztuki od 2 poł. XXw
W stronę ikonografii popkultury: Popkultura jako temat sztuki; spektrum postaw artystycznych: afirmacja-ironia-krytyka-opór [popart, popbanalizm, sztuka krytyczna, culture jamming] m.in. A.Warhol, R.Lichtenstein, Robert Indiana, Claes Oldenburg, Richard Hamilton, Tom Wesselmann, Fluxus [V.Vostell], Gregory Crewdson, J. Koons, Z.Libera, J.Rajkowska, Grupa Ładnie, Marcin Maciejowski , Ewa Łowżył / Kobas Laksa: MEMENTO VULGARI, Ron English, popkultura w ujęciu artystów pochodzenia arabskiego: Khaled Ramadan, Zena el-Khalil, Jacqueline Salloum, Randa Mirza =PRODUKTY POPKULTURY JAKO READYMADES DLA SZTUKI
W stronę ikonografii popkultury: Sztuka jako instrumentarium kultury popularnej - fotografia artystyczna w reklamie, wykorzystanie mechanizmów i kategorii artystycznych (eksperyment, innowacyjność, wolność, transgresja) w działaniach marketingowych, czy/kiedy reklama jest sztuką? Np. Toni Frissell, Richard Avedon, David LaChapelle, Ryszard Horovitz, Tim Taddler, kalendarz Pirelli itp. =WYTWORY SZTUKI JAKO READYMADES DLA POPKULTURY
W stronę ikonografii popkultury: Popkultura i sztuka w dobie Web 2.0 Skoptofila vs. narcyzm internautów, Np. Witryny w typie digart, deviantart, youtube, vimeo itp. =WYTWÓRCA JAKO UŻYTKOWNIK – wobec utopii J. Beuysa JEDER MENSCH IST EIN KUNSTLER
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- przywołać podstawową wiedzę na temat sposobów definiowania kultury popularnej , masowej, sztuki
- stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych zjawisk sztuki współczesnej i produktów popkultury
- przywołać przykłady zjawisk z obszaru kultury artystycznej, której przedmiotem jest popkultura oraz zjawisk popkulturowych korzystających z arsenału sztuki
-określić rolę Internetu w dobie Web 2.0 dla partycypacji w obiegach sztuki nieprofesjonalnej oraz dla popkultury
- formułować wypowiedzi w formie zarówno ustnej (dyskusja), jak i tworzyć sproblematyzowane prezentacje
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
-esej zaliczeniowy lub przygotowanie prezentacji - w obszarze określonym przez sylabus przedmiotu [ocenie podlegać będą: umiejętnie i samodzielnie sformułowany ciekawy problem badawczy, wykorzystanie wiedzy nabytej w trakcie wykładu i z lektur]
-obecność dobrowolna, acz przy ocenie końcowej pozytywnie waloryzowany będzie aktywny udział w zajęciach
Literatura
J. Fiske Zrozumieć kulturę popularną Kraków 2010
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003
R. Drozdowski, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań 2006.
T.Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 1999
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998
M. Żakowski. Życie społeczne przedmiotów w kulturze popularnej w: Gadżety Popkultury: Społeczne życie przedmiotów. WsiP: 2007 (s. 7-15)
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. J. Barański, Kraków 2003
J. Szyłak, Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku, Gdańsk 1999.
Szyłak J., Poetyka komiksu: warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000
E. Wójtowicz, Net Art., Rabid 2008
R. W. Kluczyński, Net art – nowe terytorium sztuki (w:) Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku
R. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków 2002.
M. Castells, Galaktyka Internetu, Poznań 2003
J.Burgess, J.Green, YOUTUBE. Wideo online a kultura uczestnictwa, W-wa 2011
Kazimierz Piotrowski, Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce), Galeria XX1 i Galeria Program [katalog wystawy]
J. Zydorowicz, Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku, Warszawa 2005 [rozdz. o Z. Liberze]
I. Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90, 2002 [rozdz. o Z. Liberze]
Gender w kulturze popularnej, red. M. Radkiewicz, Kraków 2003
W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996
W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
C. Greenberg, Awangarda i kicz (w:) Kultura masowa, wybór Cz. Miłosz, Kraków 2002, s. 37-53
Moles A., Kicz czyli Sztuka szczęścia: studium o psychologii kiczu, Warszawa 1978
Niedyskretny urok kiczu, red. G. Stachówna, Kraków 1997
Susan Sonntag, Notatki o kampie, w: Literaturze na Świecie nr 9/1979
A. Pitrus, Kicz czy antykicz? Reklama w poszukiwaniu widza, [w:] red. Grażyna Stachówna, Niedyskretny urok kiczu, 1997
A. Skwara, Seryjność i repetycja – w kręgu filmowej wyobraźni Andy’ego Warhola, w:
Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielewska, Kraków 2004
B. Dobraczyński, III Rzesza popkultury i inne stany, Kraków 2004
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004
K. Albin, Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa 2000
M. Bogunia-Borowska, Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków 2004
M. Golka, Świat reklamy, Poznań 1994
W. Budziński, Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Warszawa 1999
Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności, red. D. Czaja, Kraków 1994, (rozdział poświęcony reklamie: Raj nieutracony i Reklamowy smak raju)
Mark Dery, Culture Jamming http://magazyn-sztuki.art.pl/globalizacja/globalizacja_tekst_12.htm
A. Ogonowska, Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu. Kraków 2004.
T. Olczyk, Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa 2009.
Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, red. T. Szlendak i K. Pietrowicz, Wrcoław 2007.
J. Ryczek, Piękno w kulturze ponowoczesnej, Kraków 2006.
A. Keen, Kult amatora, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007
L. Lessig, Wolna kultura, do pobrania http://www.futrega.org/wk/
R.Shusterman, Estetyka pragmatyczna, Wrocław (1998)
Žižek, S., Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną [1991], przeł. J. Margański, Warszawa 2003,
Bauman o popkulturze. Wypisy, wyb. M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: