Kultura w obiektywie 08-KUDL-KOB
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Oprócz wprowadzenia do teoretycznych zagadnień kultury wizualnej i różnych konwencji obrazowania, studenci będą mieli okazję w praktyce zapoznać się z metodami rejestrowania (fotografia/wideo) procesów i wytworów kulturowych. Uzyskane zarówno w warunkach studyjnych jak i plenerowych materiały wizualne będą poddawane wspólnym analizom podczas zajęć, szczególnie pod kątem przydatności tych metod do badań kulturoznawczych.
Wizualność jako wehikuł komunikacji takiej wiedzy naukowej, której ujęcie w słowa może sprawiać trudności [Luc Pauwels]
– postulaty:
• rozwijanie wrażliwości na wizualność i różne typy reprezentacji
• rozwijanie u badacza umiejętności niezbędnych do wytwarzania materiałów wizualnych jako istotnej części dyskursu naukowego wykorzystanie MIMETYCZNEGO i EKSPRESYJNEGO potencjału narzędzi i praktyk reprezentacji wizualnej
• praca nad doskonaleniem teorii i metodologii wizualnych
• edukowanie akademickich i nieakademickich odbiorców w zakresie kompetencji do nowych kodów, uzusów
• krzewienie interdyscyplinarnej wymiany myśli oraz eklektyzmu metodologiczno-teoretycznego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
- rozumie potrzebę prezentacji i upowszechniania, również za pomocą współczesnych mediów, efektów twórczej pracy własnej oraz osób, zespołów profesjonalnych i grup, z którymi współpracuje [K1_K07]
- posługuje się narzędziami technicznymi niezbędnymi do pracy animacyjnej i kuratorskiej oraz pracy w zespołach profesjonalnych, instytucjach i organizacjach kulturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem technologii audiowizualnych i multimediów [K1_U07].
Kryteria oceniania
- ocena aktywności podczas zajęć
- ocena indywidualnych projektów wizualnych
Literatura
W. J. T. Mitchell, Iconology, Image, Text, Ideology, University of Chicago Press, Chicago 1986, s. 9.
W. J. T Mitchell, The Pictorial Turn, „ArtForum”, March 1992
W. J. T Mitchell, Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, University of Chicago Press, Chicago 1994
W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015
W. J. T. Mitchell, Cloning Terror: The War of Images, 9/11 to the Present, University of Chicago Press, Chicago 2011
M. Bal, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, „Artium Quaestiones” XVII, Poznań 2006
G. Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Universitas, Kraków 2014
P. Witek, Metodologiczne problemy historii wizualnej, „Res Historica” 37/2014
M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak, Kraków 2012;
P. Sztompka, Socjologia wizualna jako metoda badawcza, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005;
M. Krajewski, R. Drozdowski, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2010;
J. Kaczmarek (red.), Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2008;
J. Kaczmarek (red.), Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjo¬logii wizualnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2004
M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009;
K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003;
K. Olechnicki, Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, Wyd. Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 2003
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizual¬nością, Wyd Naukowe PWN, Warszawa 2010. Autorka prowadzi również bloga poświęconego studiom wizualnym – zob. https://visualmethodculture.wordpress.com/
M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009;
S. Pink, Doing Visual Ethnography. Images, Media and Representation in Research, Sage, London 2001
L. Pauwels, Zwrot wizualny w badaniach i komunikacji wiedzy. Kluczowe problemy roz¬wijania kompetencji wizualnej w naukach społecznych, w: M. Frąckowiak, K. Olechnicki (red.), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2011
S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009
M. Michałowska, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012
Jacek Zydorowicz, Ikonologiczne inspiracje w badaniu kultury współczesnej, Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 4 (16)/2016, ss. 13–25
A.Zeidler-Janiszewska, O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych, „Dyskurs” 4, http://www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs4/AnnaZeidlerJaniszewska.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: