Kultura języka i tekstu 08-KUDL-KJT
Treści poszczególnych zajęć:
- pojęcie „kultury języka”;
- podstawowe zagadnienia związane z kulturą języka (norma językowa, uzus, innowacja a błąd językowy);
- najczęstsze błędy językowe – rodzaje, mechanizmy powstawania oraz analiza przykładów;
- wybrane zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne;
- tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny (język reklamy, język polityków, język współczesnych tekstów publicystycznych, język „najmłodszej polszczyzny”);
- kultura języka a pragmatyka językowa;
- zapożyczenia we współczesnej polszczyźnie (uzus a normy prawne);
- etykieta językowa;
- wulgaryzacja języka (wulgaryzmy i tabu językowe);
- poprawna wymowa i „estetyka” wypowiedzi;
- elementy retoryki – dawnej i współczesnej (styl wypowiedzi, decorum, postawa mówcy);
- akcent językowy – podstawowa problematyka;
- polski dowcip językowy
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma świadomość roli języka w różnych sytuacjach życiowych – codziennych i zawodowych;
- zdaje sobie sprawę z istnienia różnych rejestrów języka (ustny/pisemny, oficjalny/potoczny, naukowy/popularyzatorski, literacki/ publicystyczny) oraz potrafi odpowiedniego rejestru użyć w swojej wypowiedzi w konkretnej sytuacji komunikacyjnej;
- w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje się do najważniejszych zasad poprawnej polszczyzny;
- zna podstawowe mechanizmy popełniania błędów językowych, rozpoznaje błędy w analizowanych wypowiedziach ustnych lub pisemnych;
- jest „samodzielny językowo”, to znaczy wie, gdzie szukać odpowiedzi na pytania dotyczące poprawności językowej
Kryteria oceniania
Ocenie podlega zarówno udział w zajęciach (dyskusje, testy), jak i końcowy sprawdzian zaliczeniowy - test z zakresu poprawności językowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
M. Bugajski, Pół wieku kultury języka w Polsce 1945-1995, Warszawa 1999;
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990;
Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 1999;
Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań 1995;
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005;
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009;
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009
M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 1995
D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. I, Warszawa 1971; t. II, Warszawa 1982;
Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: