Kultura audiowizualna 08-KUDL-KAW
1. Projekt kulturoznawczego medioznawstwa, czyli media jako praktyki. Wprowadzenie
2. Sztuka a mechaniczna reprodukcja kultury – wokół koncepcji Waltera Benjamina
3. Przemysł kulturowy według Maxa Horkheimera i Theodora Adorno
4. Mity medialne według Rolanda Barthesa
5. Medium jest przekazem – rewolucja Marshalla Mcluhlana
6. Media jako spektakl. Definicja społeczeństwa spektaklu według Guya Deborda
7. Baza i superstruktura – teoria kultury według Marksa
8. Brytyjskie Studia Kulturowe I – kodowanie kultury według Stuarta Halla
9. Brytyjskie Studia Kulturowe II – spoglądając na telewizyjną widownię
10. O przyjemnościach wizualnych – feministyczna teoria kina
11. Nadejście symulakrów – zwrot postmodernistyczny w medioznawstwie
12. Media a logika późnego kapitalizmu według Fredrica Jamesona
13. Nowy język nowych mediów. Cyfrowy zwrot Lva Manovicha
14. Poszukując papierowego jednorożca. Henry Jenkins i świt kultury konwergencji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Rozpoznaje najważniejsze teorie dotyczące mediów i kultury audiowizualnej
2. Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia medioznawcze
3. Wykazuje się umiejętnością dyskutowania na temat różnorodnego charakteru dzisiejszej kultury medialnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
J. Baudrillard, "Symulakry i symulacja", Wydawnictwo Sic! 2014
W. Benjamin, "Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej", [w:] W. Benjamin, "Anioł historii", Wydawnictwo Poznańskie 1996
G. Debord, "Spoleczeństtwo spektaklu", Państwowy Instytut Wydawniczy 2006
J. Fiske, "Zrozumieć kulturę popularną", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010
H. Jenkins, "Kultura konwergencji", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007
L. Manovich, "Język nowych mediów", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006
M. McLuhan, "Zrozumieć media", Wydawnictwo Naukowo-Techniczne 2004
L. Mulvey, "Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne", [w:] "Do utraty tchu", ha!art 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: