Historia nauk o kulturze 08-KUDL-HNK
1. Przedmiot, metody, założenia i cele.
2. Źródła i literatura jako źródła do nauk o kulturze
3. Starożytność i średniowiecze
4. Rozwój wiedzy od XVI do XVIII wieku (kolonizacja jako zmiana perspektywy)
5. Od badań kultury ludzkości do badań kultury ludów
6. Oświecenie i jego paradygmaty
7. Ewolucjonizm – koncepcja kultury
8. Ewolucjonizm – koncepcja magii i religii
9. Dyfuzjonizm – źródła i specyfika
10. Funkcjonalizm i teoria kultury
11. Funkcjonalizm – Bronisław Malinowski i jego badania terenowe
12. Ruth Benedict – wzory kultury
13. Strukturalizm – Claude Lévi-Strauss
14. Materializm kulturowy
15. Clifford Geertz i zmiana perspektyw
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wskazać podstawowe zagadnienia badawcze z zakresu historii nauk o kulturze
Definiować historyczne oraz współczesne koncepcje kultury
Opisać przyczyny i skutki zmian perspektyw badawczych zachodzących na obszarze antropologii kultury
Formułować pytania badawcze istotne dla badań nad kulturą
Łączyć zagadnienia teoretyczne z praktyką społeczną
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (różne wydania)
1.J. Frazer, Złota gałąź
2. R. Benedict, Wzory kultury
3. M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice
4. C. Geertz, Interpretacja kultur
Literatura - ćwiczenia
1. Przedmiot, metody, założenia i cele: Fernand Braudel, „Problemy historii cywilizacji”, [w:], Historia i trwanie, s. 253-313.
2. Robert Darnton, „Pracownicy podnoszą bunt. Masakra kotów przy ulicy Saint-Séverin”, [w:] Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej.
3. Antropologia i jej miejsce wśród nauk społecznych: Raymond Firth, „Antropologia w życiu współczesnym”, Warszawa 1965, rozdz. VII, [w:] Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, s. 209-238.
4. Społeczeństwo i próby regulacji: Peter Winch, „Rozumienie społeczeństwa pierwotnego”, [w:] Racjonalność i styl myślenia, E. Mokrzycki (red.).
5. Ewolucjonizm: James Frazer, Złota gałąź, r. III i IV (różne wydania).
6. Funkcjonalizm: Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku: relacje
o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, r. 3. (różne wydania).
7. Kultura i jej konfiguracje: Ruth Benedict, Wzory kultury, r. 1-3. (różne wydania).
8. Strukturalizm: Claude Lévi-Strauss, „Struktura mitów”, [w:] Antropologia strukturalna, (różne wydania).
9. Współczesne perspektywy: Clifford Geertz, „Opis gęsty”, [w:] Interpretacja kultur.
10. Kim jest antropolog?: James Clifford, „O autorytecie etnograficznym”, w: tenże Kłopoty z kulturą.
11. Dyskurs czy język: Michel Foucault, „Szaleństwo i społeczeństwo”, w: tenże, Filozofia, historia, polityka.
12. Szamani współczesności: Marshall McLuhan, „Galaktyka Gutenberga”, w: tenże, Wybór tekstów.
13. Ile globalizacji: Arjun Appadurai, „Tu i teraz”, w: tenże, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: