Historia muzyki 08-KUDL-HMZ
Wykłady z historii muzyki, poza prezentacją zagadnień reprezentatywnych dla tej dziedziny sztuki, mają na celu rozwijanie umiejętności zestawiania zjawisk muzycznych z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Dzieje kompozycji zawężone do wydarzeń zachodzących w zachodnim kręgu kulturowym przedstawione zostały jako komponent wielowątkowej historii kultury.
Tematy zajęć:
- Definicja muzyki
- Skale starogreckie
- Hymny ambrozjańskie i chorał gregoriański
- Szkoły Saint-Martial i Notre Dame - rozwój form organalnych
- Trubadurzy i truwerzy - początki muzyki świeckiej
- Ars antiqua
- Ars nova i włoskie trecento
- Okres burgundzki
- Ars subtilior
- Szkoły niderlandzkie
- Palestrina i szkoła rzymska
- Orlando di Lasso
- Szkoła wenecka
- Narodziny opery - Camerata florencka, opera wenecka, opera neapolitańska
- Rozwój opery na kontynencie europejskim w XVII wieku.
- Muzyka oratoryjno-kantatowa
- Budowa suity barokowej
- Budowa fugi
- Klasycy wiedeńscy
- budowa allegra sonatowego
- Muzyka niemieckiego romantyzmu (Fr. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn)
- Romantyzm rosyjski (P. Czajkowski i Potężna Gromadka)
- Polski romantyzm muzyczny
- Początki muzyki programowej - H. Berlioz
- J. Brahms i R. Wagner
- Impresjonizm w muzyce - C. Debussy, M. Ravel, K, Szymanowski
- Dodekafoniści i ich następcy
- I. Strawiński, S. Prokofiew, D. Szostakowicz
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student dysponuje wiedzą z zakresu historii muzyki. Wiedzę tę potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, orientuje się on (na poziomie elementarnym) w wydarzeniach składających się na dzieje muzyki. Po drugie, owe wydarzenia potrafi on łączyć z procesami zachodzącymi symultanicznie w innych dziedzinach kultury. Rozwija w ten sposób umiejętność interpretacji zjawisk kulturowych z uwzględnieniem złożonego i niejednorodnego kontekstu, w którym one zachodzą.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0):
5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
- J. i M. Chomińscy, Historia muzyki, PWM, Warszawa;
- B. Schaeffer. Dzieje muzyki. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998
- M. Kowalska, ABC historii muzyki. PWM, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: