Historia komiksu 08-KUDL-HKO
1. Czym jest komiks? Szukając definicji medium obrazkowego
2. Hogarth, Töpffer i McCay – źródła języka komiksu
3. Medium marginesu – komiks i prasa codzienna na początku XX wieku
4. Amerykanizacja komiksu – Supermeni i Cudowne Kobiety
5. Komiks wojenny – superbohaterowie ruszają na front
6. Komiks powojenny – w stronę komiksu „dorosłego”
7. Komiks na cenzurowanym, czyli uwodzenie niewinnych
8. Komix podziemny, czyli obrazek kontra reszta świata
9. „Marvelizacja” komiksu. Odrodzenie medium obrazkowego
10. „Kto strzeże Strażników?” – mroczne lata 80.
11. Kolekcjonerzy i spekulanci. Ekonomia komiksu w latach 90.
12. Powieść graficzna – „dorosła” wersja komiksu?
13. Komiks w kontekście praktyk artystycznych i kategorii „świata sztuki”
14. „Malowane wstążki” i „dymki”, czyli komiks na świecie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
K_W02
podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
K_U01
posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U02
dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
K_K01
wykorzystania wiedzy kulturoznawczej we wspieraniu rozwoju współczesnego człowieka oraz kultur lokalnych i współczesnych społeczeństw, ma także świadomość swej odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego
K_K02
wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie pisemne
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Poetyka komiksu: Jerzy Szyłak
2. Zrozumieć komiks: Scott McCloud
3. Komiks kontra sztuka: Bart Beaty
4. Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: Jerzy Szyłak
5. Z teorii i praktyki komiksu: Wojciech Birek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: