Gatunki dziennikarskie 08-KUDL-GAD
1. Zarys historii dziennikarstwa. Omówienie specyfiki poszczególnych rodzajów i gatunków dziennikarskich.
2. Gatunki informacyjne (news, wzmianka, relacja) - charakterystyka.
3. Gatunki publicystyczne (recenzja, artykuł, felieton) - charakterystyka.
4. Gatunki pograniczne (reportaż, wywiad, esej) - charakterystyka.
5. Dziennikarstwo internetowe – specyfika mediów lokalnych.
6. Dziennikarstwo internetowe - dziennikarstwo w mediach społecznościowych (blogosfera, vlogosfera, podcasty).
7. Dziennikarstwo internetowe – pozycjonowanie tekstu internetowego (marketing internetowy).
8. Warsztat dziennikarski – zadania i obowiązki dziennikarza. Etyka pracy dziennikarskiej.
9. Problemy współczesnego dziennikarstwa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze;
- student potrafi pisać i redagować teksty informacyjne, promocyjne i krytyczne w języku polskim i obcym, dotyczące działalności kulturalnej, artystycznej, społecznej z wykorzystaniem rożnych źródeł informacji oraz ujęć teoretycznych;
- student potrafi wykazać się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych;
- student jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną.
Kryteria oceniania
Dwie prace pisemne, podcast lub filmik, obecność na zajęciach.
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował oryginalne i pozbawione błędów formy dziennikarskie
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze opanował podstawową terminologię oraz dobrze opanował przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie z niewielkimi błędami
dobry (db; 4,0): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz z niewielkimi błędami
dostateczny plus (+dst; 3,5): student dobrze opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami
dostateczny (dst; 3,0): student w dostatecznym stopniu opanował podstawową terminologię oraz przedstawione narzędzia, przygotował wymagane formy dziennikarskie, lecz ze znacznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował podstawowej terminologii oraz przedstawionych narzędzi, nie przygotował wymaganych form dziennikarskich
Literatura
• Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.), Przemiany świata mediów
• Hofman I., Kępa-Figura D red.)., Współczesne media: gatunki w mediach. T. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych
• Kafel M., Prasoznawstwo: wstęp do problematyki
• Kosmanowska B. (red.) Prasa dawna i współczesna: praca zbiorowa. Cz. 1
• Morawiecki J., Wolny-Zmorzyński K., Urbaniak P. (red.), Gatunki dziennikarskie w Europie: wstęp do genologii porównawczej
• Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe
• Ślawska M., Sztuka mediów: o świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych
• Korsak Z., Rulka J. (oprac.), Komunikowanie masowe (wybór tekstów)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: