Filozofia współczesna 08-KUDL-FIW
1. Heglowska filozofia dziejów.
2. Schopenhauerowski pesymizm i metafizyka woli.
3. Filozofia Fryderyka Nietzschego.
4. Egzystencjalizm humanistyczny - Albert Camus.
5. Egzystencjalizm religijny - Soren Kierkegaard.
6. Filozofia Martina Heideggera.
7. Idea mordercy zza biurka i banalność zła w filozofii Hannah Arendt.
8. Filozofia języka i hermeneutyka.
9. Filozofia Ludwika Wittgensteina.
10. Współczesna filozofia nauki (neopozytywizm, falsyfikacyjonizm Karla Poppera, Idea rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, anarchizm metodologiczny Paula Fayerabenda).
11. Filozofia sportu.
12. Leo Strauss - współczesne reinterpretacje filozofii antycznej.
13. Postmodernizm.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
a) podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa;
b) podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.
Umiejętności: absolwent potrafi:
a) posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych;
b) dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
a) wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych;
b) wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze);
c) przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód.
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują szczegółową listę zagadnień egzaminacyjnych.
Forma egzaminowania - egzamin ustny (losowanie dwóch pytań).
Przy ocenie końcowej uwzględniana jest także aktywność na zajęciach, które może pozytywnie wpłynąć na podważenie oceny kocowej.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Alfred Ayer - Filozofia w XX wieku.
Richard H. Popkin - Historia filozofii zachodniej.
Władysław Tatarkiewicz - Historia filozofii (Tom II i III).
G. Hegel - Wykłady z filozofii dziejów.
A. Schopenhauer - Metafizyka życia i śmierci.
F. Nietzsche - Narodziny tragedii.
S. Kierkegaard - Bojaźń i drżenie.
A. Camus - Mit Syzyfa.
H. Arendt - Eichman w Jerozolimie.
M. Heidegger - Bycie i czas.
H. G. Gadamer - Prawda i metoda.
L. Wittgenstein - Dociekanai Filozoficzne
T. Kuhn - Struktura rewolucji naukwoych.
P. Fayerabend - Przeciwko metodzie.
L. Strauss - Ateny i Jerozolima
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: