Filozofia mediów 08-KUDL-FIM
Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. Media techniczne nie tyle dezaktualizują dotychczasowe formy kultury, co dokonują ich przemieszczenia, co jest połączone z modyfikacją sposobu pracy podstawowych sposobów funkcjonowania człowieka w kulturze. Zatem media techniczne nie dotyczą jedynie zmiany kultury materialnej, ale przede wszystkim wyobraźni, pamięci, percepcji a także rozumu. Tym samym koniecznym jest uwzględnienie tych zmian przy projektowaniu humanistycznych i w szczególności kulturoznawczych sposobów odbioru kultury. Już te zmiany powodują, że filozofia mediów staje się nie tylko przedmiotem badań pracowników naukowych, ale także fenomenem doświadczanym przez ludzi korzystających z mediów technicznych jako poddawanych ich oddziaływaniu, który również z racji zmiany sposób odbierania kultury czyni z nich podmioty zmian zachodzących również na poziomie ich subiektywności, a więc owa filozofia mediów oznacza także zmianę, którą użytkownicy mediów technicznych mogą rozpoznawać odnosząc ją do własnego doświadczenia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student stosuje podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
Student zna terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie
Student ma podstawy do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Student jest zdolny do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
Podstawowa literatura:
H. Munsterberg, Dramat kinowy, Łódź 1989.
W. Adorno, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019.
M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2010.
J.L, Baudry, Jaskinia Platona, „Film na Świecie” 1989.
M. McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004.
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa
V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: