Celebrity studies 08-KUDL-CES
Celebrity studies – zajęcia wprowadzające. Historia, teoria, obszar badań, założenia, najważniejsze pojęcia dyscypliny
Celebryta dawniej i dziś. Historia nowożytnego rozumienia sławy: od dandysa do psa Marnie
Rola antropologicznie rozumianego zjawisk plotki i skandalu w kreowaniu celebrytów. Czy współcześnie nadal funkcjonuje podział na dobrą i złą sławę? Slut-shaming a slut-faming.
Przemiany przemysłu celebryckiego na przełomie XX i XXI wieku.
Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 1 – analogowe media masowe (prasa i telewizja).
Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 2 – internet
Rola mediów w kreowaniu celebrytów, cz. 3 – era mediów 3.0., celebryci w kulturze prosumenckiej, influencerzy, adaptacja starszego pokolenia celebrytów do zmieniających się mediów celebrytyzmu.
Dywersyfikacja i personalizacja mediów celebrytyzmu na tle nowych strategii marketingowych.
Celebrytyzm a media mobilne. Celebryta globalny czy lokalny? Zjawisko mikrocelebrytyzmu.
Wizerunek celebryty w najnowszych tekstach popkultury.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze
Zna podstawy metodologii badań kulturoznawczych i potrafi z nich korzystać
Potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
Potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie
Jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie prezentacji zaliczeniowej.
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Godzic W., Znani z tego, że są znani: celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: TVN, 2007.
Janczewski M., CeWEBryci, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
van Krieken R., Celebrity society, Routledge, 2012.
Marshall P. David, The Celebrity Culture Reader, Routledge, 2006.
McNamara K., Paparazzi: Media practices and celebrity culture, Polity Press, cop. 2016.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Difin, 2013.
Rojek Ch., Celebrity: ciritical concepts in sociology (vol. 1-4), Routledge, 2010.
Siuda P., Metody badań online, Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Siuda P., Żaglewski T., Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym, Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: