Animacja kultur lokalnych 08-KUDL-AKL
Treści kształcenia obejmują:
(T1)Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna);
(T2) Etapy procesu animacji kultury (preanimacja: diagnoza i projekt pisemny, animacja właściwa: realizacja i zarządzanie projektem);
(T3) Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne);
(T4) Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych);
(T5) Sztuka współpracy, community arts i community practice jako źródła metodyki aktywizującej w animacji kultury;
(T6) Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu;
(T7) Kulturalna mapa Poznania: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej;
(T8) Praca w zespołach projektowych: diagnoza problemu i temat projektu, diagnoza i opis grupy docelowej, misja i wizja projektu, harmonogram projektu, kosztorys i zarządzanie projektem.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(EK1) Rozumie specyfikę animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, ze wskazaniem na trzy podstawowe sposoby jej definiowania (kulturoznawczy, pedagogiczny, antropologiczny);
(EK2) Rozumie cele i metody pracy animacyjnej oraz jej miejsce we współczesnym życiu kulturalnym;
(EK3) Rozumie specyfikę pracy na poszczególnych etapach procesu animacyjnego (preanimacja: diagnoza, pisemna wersja projektu, animacja właściwa: realizacja zadań i zarządzanie projektem);
(EK 4) Prawidłowo interpretuje potrzebę realizacji procesu animacyjnego w odniesieniu do społeczności i grup, zagrożonych postawami pasywizmu, prezentyzmu lub podlegających wykluczeniu społecznemu;
(EK 5) Formułuje i wyjaśnia temat projektu oraz opisuje i uzasadnia jego cele;
(EK 6) Korzysta ze źródeł literaturowych oraz innych dostępnych informatorów, zawierających informacje na temat sieci organizacji, instytucji kultury i możliwych programów wsparcia pracy animacyjnej;
(EK 7) Pisze wybrane części projektu animacji kultury (w zależności od podziału obowiązków w zespole projektowym);
(EK8) Współpracuje z zespołem nad przygotowaniem projektu;
(EK9) Obiektywnie ocenia pracę swoją i swojego zespołu, zwłaszcza w odniesieniu do podziału i wywiązywania się z obowiązków;
(EK10) Wykazuje się umiejętnością dyskutowania o celach projektu i publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej;
Kryteria oceniania
1) podstawowa wiedza z zakresu historii i koncepcji animacji kultury w trzech tradycjach oraz nt. ruchu animation culturelle i community arts, a także znajomość pojęć kluczowych - sprawdzian śródsemestralny z pytaniami otwartymi (ocena indywidualna);
2) umiejętność opracowania autorskiego zespołowego projektu z animacji kultury - ocena projektu w wersji pisemnej/elektronicznej (jedna ocena dla całego zespołu);
3) umiejętność wyjaśnienia celów i sposobów realizacji projektu oraz publicznego prezentowania jego założeń - publiczna prezentacja na koniec semestru (ocena indywidualna).
UWAGA: Ocenę końcową z zajęć stanowi średnia z ocen za sprawdzian, pisemną wersję projektu oraz udział w prezentacji publicznej.
Literatura
Podstawowa literarura przedmiotu:
Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM,
Poznań 1999, s. 9-21, 97-106.
Godlewski G., Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Instytut
Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 4 - 13
Schindler A., O istocie animacji, w: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000.
Schindler A., Czym jest animacja społeczno-kulturalna, w: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004.
Ptak A., Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja
kultury/Community arts, Instytut Kultury – Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 36 - 73
Dziamski G., Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2,
Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009, 85
Rogozińska A., Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community arts i community cultural development, [W:]
„Kultura współczesna. Teorie, interpretacje, praktyka”, nr 4(62)2009, s. 90
Baker C., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, rdz. Polityka kulturalna i polityka kulturowa,
ss. 469-507
Kwon M., Sztuka publiczna w przestrzeni: integracja czy interwencja, [w:] „Kultura współczesna. Teoria, interpretacje,
praktyka”, nr 4(62)2009, s. 103
Stańczyk X, Od Internetu do etosu. Współczesne wyzwania edukacji kulturalnej [w:] Kultura współczesna. Teorie.
Interpretacje. Praktyka, nr 4(62)2009, s. 75
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: