Rodzaje wiedzy 08-KSDU-ROW
- klasyczna definicja wiedzy, problem Teajteta, problem Gettiera
- wiedza przez znajomość, modele poznawcze i sądy ikoniczne
- wiedza propozycjonalna i wiedza proceduralna
- wiedza wyraźna i wiedza ukryta
- spirala wiedzy, konwersje wiedzy
- wiedza naukowa, wiedza potoczna, wiedza spekulatywna
- problem demarkacji
- nauki podstawowe a nauki stosowane
- wiedza filozoficzna a nauka
- granice wiedzy
- wiedza a własność
- wiedza jako produkt, wiedza jako zasób
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- przywołać klasyczną definicję wiedzy oraz omówić jej problemy
- odróżniać wiedzę propozycjonalną od proceduralnej
- ocenić istotność wiedzy niejawnej w procesach wiedzotwórczych
- wskazywać na sposoby odróżniania wiedzy naukowej od nienaukowej
- ze zrozumieniem odnieść się do współczesnych dyskusji na temat
doniosłości wiedzy
- wskazać miejsce oraz rolę wiedzy i refleksji filozoficznej w kulturze współczesnej
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Anzenbacher „Wprowadzenie do filozofii”, Kraków 2005.
Z. Cackowski „Filozofia a nauki szczegółowe”, [w:] „Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny”, Wrocław 1987.
R. Chisholm „Teoria poznania”, Lublin 1994.
D. Jemielniak, A. Koźmiński (red.) „Zarządzanie wiedzą”, Warszawa 2008.
J. Kmita „Kultura i poznanie”, Warszawa 1985.
S. Krimsky „Nauka skorumpowana?”, Warszawa 2006.
L. Laudan „Zgon problemu demarkacji”, [w:] Z. Muszyński (red.) „Z badań nad prawdą, nauką i poznaniem”, Lublin 1998.
I. Nonaka, H. Takeuchi „Kreowanie wiedzy w organizacji”, Warszawa 2000.
A. Pałubicka „Gramatyka kultury europejskiej”, Bydgoszcz 2013.
Platon „Teajtet”, różne wydania.
Platon „Menon” , różne wydania.
K.R. Popper „Wiedza obiektywna”, Warszawa 1992.
W.V.O. Quine „Granice wiedzy”, Warszawa 1986.
G. Ryle „Czym jest umysł?”, Warszawa 1970.
B. Russell „Problemy filozofii”, Warszawa 1995.
J. Such „O rodzajach wiedzy”, „Człowiek i społeczeństwo” nr 2, 1986.
J. Woleński „Epistemologia. Poznanie, prawda, wiedza, realizm”,
Warszawa 2005.
R. Wójcicki „Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy”, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: