Etyka, tożsamość, nowoczesność 08-FLFA-ETN2
1. Wstępna charakterystyka nowoczesności i ponowoczesności oraz etyki nowoczesnej i ponowoczesnej (w odniesieniu m. in. do J. Habermasa i Z. Baumana)
2. Esencjalistyczne i nieesencjalistyczne ujęcia tożsamości człowieka i etyki - wskazanie na wybrane przykłady. Tożsamość człowieka a wartości moralne i odpowiedzialność (w odniesieniu m. in. do R. Ingardena)
3. Tożsamość człowieka i etyka w świetle wybranych koncepcji narratywistycznych (A. MacIntyre'a, Cz. Taylora, A. Giddensa, P. Ricoeura).
4. Dylematy tożsamościowe w późnej nowoczesności. Problem tożsamości, wolności i etyczności człowieka we współczesnej kulturze konsumpcyjnej (w odniesieniu do Z. Baumana, A Giddensa i D. Riesmana).
5. Rola myślenia estetycznego we współczesnym konstytuowaniu tożsamości jednostkowej (w odniesieniu do R. Rorty'ego, M. Foucaulta, R. Shustermana).
6. Tożsamość człowieka a tyka późnej nowoczesności (w odniesieniu do Z. Baumana i R. Shustermana).
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Napisanie eseju (5-10 stron) w nawiązaniu do treści wykładu i do co najmniej dwóch pozycji z podanych w literaturze przedmiotu. Rozmowa na temat treści wykładu i treści eseju.
Literatura
Literatura:
1. J. Habermas, Wykład I, "Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności w samej sobie" [w:] tenże, "Filozoficzny dyskurs nowoczesności", tłum. M. Łukasiewicz, Universitas, Kraków 2005, s. 9-33.
2. R. Ingarden, "O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych" [w:] tegoż "Książeczka o człowieku", tłum. A. Węgrzecki, Wydawnictwo Literackie Kraków 1972 (różne wydania), s. 77 - 132.
3. K. Rosner, "Narracja a tożsamość jednostki ludzkiej. A. MacIntyre, Ch. Taylor, A. Giddens" [w:] tejże "Narracja, tożsamość, czas", Universitas, Kraków 2003, s. 17 - 51.
4. A. MacIntyre, "Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności", tłum. A. Chmielewski, PWN, Warszawa 1996, s. 365-401.
5. Ch. Taylor, 'Etyka autentyczności. Narodziny tożsamości nowoczesnej", tłum. A. Pawelec, Znak, Warszawa 2001, s. 9-47 i s. 86-95.
6. A. Giddens, "Nowoczesność a tożsamość. 'Ja' i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności", tłu. A. Szulżycka, PWN, Warszawa 207, s. 98-112. i s. 248-284.
7. J. P. Hudzik, "Estetyka egzystencji", Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 81-112.
8. B. Skarga, "Tożsamość ja. Zarys problemu" [w:] tejże "Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne", Znak, Kraków 1997, s. 163 - 195.
9. E. Levinas, "Etyka jako filozofia pierwsza", tłum. E. Sowa, [w:] "Kwartalnik filozoficzny", t. XXX, 2002, z. 3, s. 147 - 159 i (lub) B. Skarga, "Emmanuel Levinas: kultura immanencji", [w:] B. Skarga, "Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne", Znak, Kraków 1997, s. 93-113.
10. P. Ricoeur, "Tożsamość osobowa" [w:] "Filozofia osoby", tłum. M. Frankiewicz, PAT, Kraków 1992, s. 33-44.
11. Z. Bauman, "Płynne życie", Wydawnictwo Literackie Kraków, 2007, s. 37-63.
12. R. Shusterman, "Sztuka życia a etyka postmodernistyczna", tłum. A. Chmielewski, [w:] tenże "Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 314-151.
13. A. Ziółkowska-Juś, "Rola świadomości w konstytuowaniu człowieka. Roman Ingarden a Paul Ricoeur", Wyd. IF UAM, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: