Logika ogólna 08-FLDL-LOG
1. Wykład: Przedmiot logiki i jej miejsce w systemie nauk.
Akt komunikacyjny. Elementy logicznej teorii języka: rodzaje języków, funkcje wypowiedzi językowych, kategorialne ujęcie języka. Nazwy, zdania, spójniki i ich charakterystyki.
Rozumowanie i argumentacja.
Podstawy sylogistyki.
Klasyczny rachunek zdań w ujęciu semantycznym (krz).
Klasyczny rachunek zdań w ujęciu syntaktycznym.
System dedukcji naturalnej dla krz.
Metoda tabel analitycznych
Elementy metalogiki krz: pojęcie dowodu i konsekwencji, twierdzenia o dedukcji, pełność i niesprzeczność krz.
Zastosowanie krz do analizy rozumowań przeprowadzanych w języku naturalnym
Analiza języka na gruncie rachunku predykatów.
Klasyczny rachunek predykatów w ujęciu syntaktycznym.
Klasyczny rachunek predykatów z identycznością.
Zastosowanie krp do analizy rozumowań przeprowadzanych w języku naturalnym.
2. Ćwiczenia: Sylogistyka: zdania kategoryczne, stosunki zakresowe, język sylogistyki, charakterystyka prawdziwościowa spójek, kwadrat opozycji, tryby sylogistyczne, sprawdzanie poprawności sylogizmów.
Klasyczny rachunek zdań: logiczna rekonstrukcja wypowiedzi, tautologiczność (metoda 0-1), wynikanie logiczne, sprzeczność semantyczna, dedukcja naturalna, badanie przesłanek i wnioskowań w języku naturalnym.
Klasyczny rachunek kwantyfikatorów: język, kwantyfikatorowa rekonstrukcja wypowiedzi.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną znajomość logiki klasycznej, zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla logiki, trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie definiuje terminy używane we własnych wypowiedziach, analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia,
wykrywa zależności między tezami badanych, pisemnych i ustnych wypowiedzi, ma podstawową wiedzę logiczną oraz stosuje typowe strategie argumentacyjne, dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę, jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny sprawdzający znajomość podstawowych definicji i twierdzeń oraz umiejętność dowodzenia twierdzeń.
Ćwiczenia: kolokwia pisemne.
Literatura
T. Batóg „Podstawy logiki”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1994 (Wyd. II).
G. Hunter „Metalogika. Wstęp do metateorii standardowej logiki pierwszego rzędu”, PWN, Warszawa 1982.
L. Borkowski „Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości” Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1991.
B. Stanosz „Ćwiczenia z logiki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: