Historia filozofii średniowiecznej 08-FLDL-HFS
Zajęcia z "Historii filozofii średniowiecznej" (wykład i ćwiczenia) mają na celu:
1) dostarczenie studentowi filozofii ogólnej wiedzy o: głównych nurtach filozofii średniowiecznej, znaczących myślicielach średniowiecznych, kluczowych zagadnieniach podejmowanych w epoce średniowiecza;
2) dostarczenie studium: aksjologii teocentrycznej i argumentacji przeprowadzanej w ramach tego paradygmatu filozoficznego;
3) pogłębienie świadomości płaszczyzn koncepcji filozoficznych: metafilozoficznej, metodologicznej i postulatywnej;
4) uświadomienie problemu demarkacji dyscyplin intelektualnych (w horyzoncie sporu filozofia-teologia);
5) dostarczenie znajomości dzieł lub ich fragmentów głównych znaczących filozofów średniowiecznych;
6) pogłębienie umiejętności analizy, interpretacji i argumentacji filozoficznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
I. Wykład:
1. Zna główne zagadnienia filozofii średniowiecznej.
2. Zna główne nurty filozofii średniowiecznej i ich przedstawicieli.
3. Umie rozpoznawać i analizować systemy teocentryczne.
4. Zna zależności między filozofią antyczną i średniowieczną.
5. Umie odróżnić rozważania teologiczne od filozoficznych ze świadomością płaszczyzny koncepcji.
6. Zna konsekwencje rozstrzygnięć aksjologicznych dla systemu filozoficznego.
II. Ćwiczenia:
1. Zna główne dzieła wybranych filozofów średniowiecznych.
2. Właściwie rozpoznaje płaszczyznę systemu filozoficznego.
3. Umie zrekonstruować w oparciu o tekst argumentacje danego myśliciela.
4. Umie skonstruować własną interpretację tekstu i stosowną argumentację przemawiającą za ową interpretacją.
5. Umie sproblematyzować rozstrzygnięcia filozoficzne.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin ustny; ćwiczenia: obecność i aktywność na zajęciach, dyskusja, praca pisemna.
Literatura
Wykład:
Literatura obowiązkowa:
1. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu [ST: Ks. Rodzaju, Ks. Wyjścia, Ks. Hioba; NT: Ewangelia wg św. Jana, Dzieje Apostolskie, Apokalipsa św. Jana].
2. Władysław Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001.
3. Richard Heinzmann, Filozofia średniowiecza, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 1999.
4. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I [Filozofia chrześcijańska (s. 195-239), Część druga: filozofia średniowieczna (s. 240-360)], Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2007.
5. Aureliusz Augustyn, Wyznania, Instytut Wydawniczy PAX, W-wa 1954.
6. AnicjuszManliuszSewerynus Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2006.
7. Św. Tomasz z Akwinu, Streszczenie teologii; w: Dzieła wybrane, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”, Poznań 1984, s. 9-154.
8. Etienne Gilson, Byt i istota, Instytut Wydawniczy PAX, W-wa 1963, s. 9-123.
Literatura uzupełniająca:
1. Frederick Copleston, Historia filozofii, t. II, III, Instytut Wydawniczy PAX, W-wa 2000/2001.
2. Zdzisław Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia łacińskiego obszaru kulturowego, PWN, W-wa 1973.
3. Zdzisław Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, PWN, W-wa 1982.
4. Jan Legowicz, Historia filozofii średniowiecznej Europy Zachodniej, PWN, W-wa 1986.
5. Andrzej Sparty, Dzieje filozofii starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, Wydawnictwo Papieskiego Wydziału Teologicznego w Poznaniu Poznań 1992.
6. Artur Jocz, Mistyka a gnoza w myśli chrześcijańskiej (od I do XVII w.). Rozważania wokół kategorii Boga, świata i człowieka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995.
7. Etienne Gilson, Tomizm wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Instytut Wydawniczy PAX, W-wa 2003.
8. Bazyli Tatakis, Filozofia bizantyńska, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
9. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII, XIII, XIV wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2006/2002/2000.
Ćwiczenia:
1. Aureliusz Augustyn (1999). O porządku. W: tenże, Dialogi filozoficzne. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 155-233.
2. Aureliusz Augustyn (1999). Solilokwia. W: tenże, Dialogi filozoficzne. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 239-305.
3. Aureliusz Augustyn (1999). O wolnej woli. W: tenże, Dialogi filozoficzne. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 493-649.
4. Aureliusz Augustyn (1999). O naturze dobra. W: tenże, Dialogi filozoficzne. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 829-863.
5. AnicjuszManliuszSewerynus Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2006.
6. Jan Szkot Eriugena (2005). Czwórpodział natury, Teofania, Traktat o nicości, Natura ludzka jako raj. W: Kijewska, A. Eriugena (Seria: Myśli i ludzie). Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 150-200.
7. Anzelm z Canterbury (1992). Proslogion, [Gaunilon] Co może ktoś na to odpowiedzieć w obronie głupiego, Co na to odpowiada wydawca tej książeczki. W: tenże, Monologion. Proslogion. Warszawa:wydawnictwo Naukowe PWN, s. 137-203.
8. Piotr Abelard (2001). Rozprawa o pojęciach ogólnych. W: tenże, Rozprawy (opr. L. Joachimowicz). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 629-677.
9. Albert Wielki (2009). O piętnastu problemach teologiczno-filozoficznych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
10. Tomasz z Akwinu (1965). Byt i istota, (tł. Wł. Seńko), Znak, s. 52-72.
11. Tomasz z Akwinu (2001). Traktat o Bogu, kwestie: 1, 2, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23. Kraków: Wydawnictwo Znak.
12. Jan Duns Szkot (1988). Traktat o pierwszej zasadzie. Warszawa: PWN.
13. Wilhelm Ockham (1971). Suma logiczna. Warszawa: PWN, 3-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: