Filozofia poznania 08-FLDL-FPO
Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia
TK_01 Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu klasycznej teorii poznania
TK_02 Dzieje refleksji epistemologicznej w starożytnej filozofii greckiej
TK_03 Główne obszary zainteresowań epistemologicznych w średniowieczu
TK_04 Nowożytna teoria poznania – charakterystyka ogólna
TK_05 Główne stanowiska racjonalizmu nowożytnego
TK_06 Empiryzm brytyjski
TK_07 Epistemologiczny “przewrót kopernikański” Kanta
TK_08 Klasyczny idealizm niemiecki
TK_09 Czytanie i interpretacja tekstów epistemologicznych, metody analizy źródeł literaturowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i otwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
FPO_01 Dysponuje wiedzą z zakresu klasycznej teorii poznania uporządkowaną z perspektywy historycznego rozwoju refleksji filozoficznej od starożytności do czasów nowożytnych
FPO_02 Posiada zdolność rozróżniania kluczowych obszarów problemowych i orientacji teoriopoznawczych
FPO_03 Operuje umiejętnością zastosowania podstawowych terminów i dystynkcji pojęciowych do analizy poszczególnych nurtów teoretycznych w ramach filozofii poznania
FPO_04 Posiada teoretyczne podstawy właściwej interpretacji tekstów źródłowych
FPO_05 Czyta ze zrozumieniem klasyczne dzieła epistemologiczne i korzysta ze źródeł literaturowych
FPO_06 Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w analizie i interpretacji źródłowych tekstów epistemologicznych
Kryteria oceniania
1 – sprawdzenie znajomości analizowanego tekstu
2 – sprawdzenie umiejętności właściwej interpretacji tekstu (wysłuchanie i korekta analizy; dyskusja podczas ćwiczeń)
3 – sprawdzian pisemny – rozwiązanie testu
Literatura
Platon, Teajtet, w: idem, Dialogi, t. II, Kęty 1999; Arystoteles, Analityki wtóre, w: idem, Dzieła wszystkie, t. 1, Warszawa 1990; Św. Augustyn, O nauczycielu, w: idem, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999; Św. Tomasz z Akwinu, Streszczenie teologii, w: idem, Dzieła wybrane, Kęty 1999; R. Descartes, Zasady filozofii, Warszawa 1960; B. Spinoza, Traktat o uzdrowieniu rozumu, w: idem, Pisma wczesne, Warszawa 1969; G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, Warszawa 1955; G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Warszawa 1956; D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej, t. II, Warszawa 1963; I. Kant, Prolegomena, Warszawa 1960; J.G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do Teorii Wiedzy, w: idem, Teoria Wiedzy. Wybór pism, t. I, Warszawa 1996; F.W.J. Schelling, System idealizmu transcendentalnego, Warszawa 1979; G. W. F. Hegel, Fenomenologia ducha, t. I, Warszawa 1963; J. Woleński, Epistemologia, t. 1, (Zarys historyczny i problemy metateoretyczne), Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: