Estetyka 08-FLDL-EST
Zakres zainteresowań estetyki w ujęciu historycznym i funkcje sztuki. Terminologia i zakres estetyki, estetyka jako nauka, metody badawcze, główne działy estetyki: teoria wartości estetycznych, teoria dzieł sztuki, teoria piękna pozaartystycznego, teoria przeżycia estetycznego i wartościowania estetycznego, teoria twórczości estetycznej, historia estetyki.
Piękno – z dziejów pojęcia piękna, rożne rozumienie piękna, piękno w sensie metafizycznym i transcendentalność piękna, piękno i rzeczywistość, konteksty kulturowe współczesnego podejścia do piękna, dziedziny piękna, piękno natury, piękno dnia codziennego, piękno potoczne a artystyczne piękno wyspecjalizowane.
Dzieło sztuki – dzieje pojęcia sztuki, teorie dzieła sztuki, wytwory człowieka w aspekcie wartości artystycznej/estetycznej, różnorodność dzieł sztuki i klasyfikacja dzieł sztuki, istota dzieła sztuki, sposób istnienia dzieła sztuki, struktura dzieła sztuki, historia sztuki.
Twórca – profesja/zawód artysty, osobowość twórcza, typologia osobowości twórczych, zilustrowanie zjawiska „bycia artystą” w odwołaniu stylistycznych epok i okresów historycznych, teorie twórczości artystycznej.
Odbiorca - złożoność sytuacji estetycznej, wielość i różnorodność „bycia odbiorcą”, motywy obcowania ze sztuką i wrażliwość estetyczna, odbiorca we współczesnym systemie kulturowym, „a priori estetyczne” i postawa estetyczna. Typy odbiorców i typy przeżyć estetycznych, teorie przeżycia estetycznego oraz historyczne egzemplifikacje. Aksjologiczny wymiar estetyki: wartości estetyczne,sposób istnienia wartości estetycznej, wartości estetyczne i wartości artystyczne, kategorie wartości estetycznych, teorie wartości estetycznej.
Koncepcje estetyczne od starożytności po współczesność. Estetyka wobec zmian artystycznych – różne stanowiska, filozofia sztuki, krytyka artystyczna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Rozumie rolę i znaczenie badań estetycznych w obszarze nauk filozoficznych oraz zdaje sobie sprawę z bliskich związków estetyki ze sztuką.
Dysponuje wiedzą o historii estetyki oraz istotnych problemach estetycznych.
Rozumie teoretyczne rozróżnienia estetyczne oraz istotne pojęcia estetyczne.
Dysponuje wiedzą o najważniejszych nurtach estetycznych i ich przedstawicielach.
Potrafi posługiwać się kluczowymi terminami estetycznymi i charakteryzować najważniejsze koncepcje estetyczne.
Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów estetycznych oraz stosowania wiedzy estetycznej w interpretacjach dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin pisemny
Zajęcia laboratoryjne: Esej, Kolokwium ustne
Literatura
A. Wykład:
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. I, II, III
- Maria Gołaszewska, Zarys estetyki,
- Antoni B. Stepień, Propedeutyka estetyki,
- Umberto Eco, Historia piękna,
- Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć,
- Krystyna Wilkoszewska (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku,
- Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej,
- Carl Dahlhaus, Estetyka muzyki,
- Francois Soulanges, Estetyka fotografii,
- Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik
B. Zajęcia laboratoryjne:
- Roman Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny oraz Wartości artystyczne i wartości estetyczne w: R. Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Wyd. Literackie, Kraków 1966, s. 11-17 i 137-161;
- Roman Ingarden, O budowie obrazu, w: R. Ingarden, Studia z estetyki, tom II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966 s. 5-115;
- Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, Wyd. Poznańskie, Poznań 1975, s. 66-105;
- Paul Ricoeur, Metafora i symbol, w: P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa 1989, s. 123-155;
- Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, w: M. Heidegger, Drogi lasu, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 7-65;
- Katarzyna Rosner, Metoda strukturalna w badaniach nad sztuką i kulturą, w: Studia Estetyczne 1982, s. 61-76;
- Terence Hawkes, Strukturalizm i semiotyka, PWN, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: