Psychologiczno-pedagogiczne podstawy komunikacji społecznej 08-FINA-PPP
Zajęcia o charakterze warsztatowym (laboratoryjnym) mają wspomagać kształtowanie kompetencji społecznych w przyszłej pracy nauczyciela, kształtowanie umiejętności komunikacji, współpracy; współdecydowania i realizacji zadań w grupie, rozwijania podstawowych umiejętności w komunikacji interpersonalnej i społecznej. Student ma możliwość doświadczenia własnej indywidualności i odmienności w relacji z drugą osobą oraz kształtowania konstruktywnych wzorów zachowań.
Treści kształcenia:
1. Podstawy wiedzy o komunikacji interpersonalnej
2. Samoświadomość – relacja: ja i inni
3. Otwartość, bezpieczeństwo i zaufanie
4. Komunikacja werbalna – niewerbalna
5. Autoprezentacja
6. Bariery w komunikacji i konflikt – sposoby postrzegania i rozwiązywania konfliktów.
7.Udzielanie i otrzymywanie wsparcia i pomocy
3. Efektywność i skuteczność w komunikacji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
08-FINA-WKI _01 zna konstruktywne zasady komunikacji interpersonalnej oraz rozumie ich znaczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, w działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
08-FINA-WKI _02 Posiada podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej niezbędne w pracy pedagoga;
08-FINA-WKI _03 umiejętnie stosuje podstawowe informacje w rozpoznawaniu barier w komunikacji i w sposobie rozwiązywania problemów natury dydaktycznej i wychowawczej;
08-FINA-WKI _04 wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność nad wybranymi aspektami komunikacji interpersonalnej; wykazuje odpowiedzialność w pracy z grupą.
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego uczestnictwa w warsztatach oraz przygotowanego scenariusza zajęć lekcji wychowawczej o tematyce z zakresu komunikacji interpersonalnej dla uczniów szkoły podstawowej klas IV-VI lub dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Schemat scenariusza 90 (2 x 45min) minutowych zajęć dla uczniów powinien zawierać:
1. Dane wstępne
Czas trwania warsztatów: 90 min.
Zajęcia skierowane są do: np. uczniów 1 klasy gimnazjum
Cel warsztatów: np. Podstawowe umiejętności interpersonalne
Miejsce zajęć: np. klasa szkolna lub większe pomieszczenie np. sala gimnastyczna
wielkość grupy: np. nie więcej niż 20 osób
pomoce dydaktyczne: np. kartki i kredki
2. Scenariusz zajęć : opis proponowanych ćwiczeń/ gier/zabaw edukacyjnych
Opis każdego ćwiczenia ma zawierać następujące elementy:
Nazwa ćwiczenia i czas jego trwania
Cel ćwiczenia
Opis ćwiczenia
Pytania do omówienia po wykonanym ćwiczeniu
3. Literatura potrzebna do przygotowania zajęć
Literatura
Ekman P., Davidson R.J., (2000). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP
Chomczyńska – Miliszkiewicz, M., Pankowska D. (1995). Polubić szkołę. Ćwiczenia
grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: WSiP.
Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP (cz.3 i cz.5)
Grzesiuk, L., Trzebińska, E. (1979) Jak ludzie porozumiewają się? Warszawa: Nasza
Księgarnia.
Johnson, D.W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Wyd. PTP.
Jakubowska, B., Jakubowski, J., Łapycewicz, A., Rylke, H. (red.). (1987). Ja i inni.
Warszawa: WSiP.
Leary M., Kowalski R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji.
Gdańsk: GWP
Stewart J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi. Warszawa:
Wyd. Nauk. PWN (cz1,2,5,6)
Sztejnberg A. (2002). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: wyd. ASTRUM
Retter H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk: GWP
Michałowska D.A. Materiały dydaktyczne z serii Psychopedagogiczne podstawy komunikacji społecznej w edukacji w REPOZYTORIUM AMUR
1.
Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna
http://hdl.handle.net/10593/6241
Słowa kluczowe: komunikacja społeczna, komunikacja interpersonalna, edukacja
W prezentacji przedstawione są podstawowe zagadnienia z zakresu komunikacji społecznej i podziału tej dyscypliny nauki. Zrozumienie istoty procesu komunikacji oraz ważnych aspektów komunikowania się międzyludzkiego to podstawa kompetencji społecznych niezbędnych zwłaszcza w zawodach wymagających konstruktywnego tworzenia relacji i podejmowania współpracy.
2.
Podstawy komunikacji interpersonalnej
http://hdl.handle.net/10593/6250
Słowa kluczowe: komunikacja społeczna, komunikacja interpersonalna, edukacja
Podstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji.
3.
Autoprezentacja-manipulacja wrażeniem wywieranym na innych
http://hdl.handle.net/10593/6246
Słowa kluczowe: autoprezentacja, autopromocja, ingracjacja
Autoprezentacja, autopromocja i ingracjacja to podstawowe strategie wywierania wrażenia na innych w określonym celu. Ich świadomość może mieć znaczenie dla jakości komunikacji międzyludzkiej oraz efektywności w dążeniu do wyznaczonych celów
4.
Kompetencje komunikacyjne nauczyciela
http://hdl.handle.net/10593/6242
Słowa kluczowe: komunikacja społeczna, komunikacja interpersonalna, edukacja
Podstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji. Temu celowi służą między innymi takie umiejętności interpersonalne jak: udzielanie informacji zwrotnej, aktywne słuchanie, parafraza i klaryfikacja.
5.
Rozwiązywanie konfliktów
http://hdl.handle.net/10593/6251
Słowa kluczowe: komunikacja społeczna, komunikacja interpersonalna, edukacja, konflikt, style reakcji na konflikt, modele rozwiązywania konfliktów,
W prezentacji można zapoznać się z różnymi modelami stylów reakcji na konflikt oraz ze sposobami rozwiązywania konfliktów. Podane są podstawowe informacje o procesie rozwiązywania konfliktu. Oprócz różnych modeli radzenia sobie z konfliktem, przedstawiona została także metoda pokonywania konfliktów autorstwa Thomasa Gordona, która jego zdaniem ma zastosowanie w środowisku szkolnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: