Podstawy dydaktyki 08-FINA-POD
Treści kształcenia (wykłady):
1. Podstawowe pojęcia w dydaktyce
2. Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się
3. Modele szkoły współczesnej
4. Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia opartego na doświadczeniu
5. Tradycyjny model kształcenia a teoria progresywnego nauczania i uczenia się
6. Style nauczania, wzory uczenia się. Strategie nauczania
7. Metody tradycyjne a metody innowacyjne we współczesnej szkole. Metody rozwoju myślenia krytycznego i refleksyjności u uczniów
8. Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa
Treści kształcenia (konwersatorium):
1. Program szkolny
2. Cele kształcenia. Taksonomia celów kształcenia. Taksonomie a intencje.
3. Treści kształcenia
• rodzaje programów kształcenia
• kryteria doboru treści kształcenia
• teorie doboru treści kształcenia
4. Zasady kształcenia
5. Metody kształcenia
6. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej i korzystanie z technologii informacyjnej
7. Modele nauczania i rodzaje lekcji
8. Środki dydaktyczne w kształceniu
9. Kontrola. Sprawdzanie wyników procesu kształcenia
10. Egzaminy i ocenianie. Ocena i jej właściwości w procesie kształcenia
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. posiada uporządkowaną wiedzę definiuje istotne pojęcia z zakresu edukacji: wychowania i dydaktyki
opisuje metody badawcze w pracy nauczyciela i wskazuje przykłady ich wykorzystania, wskazuje na czynniki wpływające na efektywność
2. wymienia i opisuje problemy wychowawcze i dydaktyczne, z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie
3. charakteryzuje poszczególne elementy dydaktyki ogólnej dotyczące programu nauczania, celów, treści, modeli i metod kształcenia, stosowania środków dydaktycznych, metod kontroli i oceny efektów kształcenia, organizacji procesu nauczania i uczenia się, sposobów i strategii prowadzenia lekcji
4. Potrafi dokonać analizy ważnych problemów współczesnej pedagogiki; potrafi zaprojektować scenariusz lekcji prawidłowo stosując wiedzę o poszczególnych elementach dydaktyki oraz zasadach kształcenia
5. prawidłowo analizuje i diagnozuje problemy edukacyjne, a następnie planuje i stosuje z uzasadnieniem wybrane metody dydaktyczne i wychowawcze w procesie rozwiązywania edukacyjnych problemów, wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych
6. jest świadomy reguł działalności pedagogicznej oraz świadomy różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki nauczycielskiej
7. korzysta ze źródeł literaturoznawczych oraz pomocy dydaktycznych,
przygotowuje prezentację multimedialną i w oparciu o nią przeprowadza 45 -minutowe zajęcia posiada umiejętności komunikacji i pracy w grupie; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność; wykazuje odpowiedzialność w pracy z grupą
8. współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań, dokonuje samooceny, potrafi udzielać informacji zwrotnych i oceniać pracę innych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. ocena pracy pisemnej (test) i prezentacji na zajęciach,
2. obecność i aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
Ocena Wymagania z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji personalnych i społecznych
5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia
3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy
2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN, cz II:
Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls”
Michałowska D., Drama w edukacji. Poznań 2008. Wyd. Naukowe UAM IF, s.28-39
Repozytorium AMUR: Materiał dydaktycznych w serii: Pedagogika i dydaktyka:
1. Michałowska D.A. (2013), Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się, http://hdl.handle.net/10593/6237
2. Michałowska D.A. (2013), Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia opartego na doświadczeniu, http://hdl.handle.net/
10593/6236
3. Michałowska D.A. (2013), Tradycyjny model kształcenia a teoria progresywnego nauczania i uczenia się, http://hdl.handle.net/
10593/6235
4. Michałowska D.A. (2013), Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa,
http://hdl.handle.net/10593/6230
literatura uzupełniająca
Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa.
Barnes, D. (2004) Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa.
Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls”
Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa:PWN
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom I (A-F)
Gagne, R.M., Briggis, L.J., Wager, W.W. (1992). Zasady projektowania dydaktycznego.
Gnitecki, J. (1997). Supernauczanie. Perspektywy nowej edukacji.Poznań.
Kawecki, J. (). Wprowadzenie do wiedzy o szkole o nauczaniu
Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.Kraków wyd. „Impuls”
Kupisiewicz, CZ. (1989). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN,
Mel, S. (2005) Uczymy się uczyć. Gdańsk:GWP
Mietzel, G. (2004). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów.
Morrison, K., Cohen, L. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: wyd. Zysk i S-ka
Niemierko, B. (). Ocenianie szkolne bez tajemnic.
Okoń W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny.
Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Robertson, J. (). Jak zapewnić sobie ład, dyscyplinę i uwagę w klasie. WSiP
Warszawa.
Węglińska, M. (1998). Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych.
Literatura uzupełniająca:
Bereźnicki, F., Denek, K. (red.) (1998). Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń: Wyd.
Adam Marszałek.
Bogucka, J., Kościelska, M. (1994). Wychowanie i nauczanie integracyjne. Materiały dla
nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Społeczne Towarzystwo Oświatowe.
Bruner, J. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PIW.
Davis, R. (1983). Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: WSiP.
Dejnarowicz. W. (1977). Sytuacje i procesy wychowawcze w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP.
Galloway, Ch. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania. Tom I i II. Warszawa: PWN.
Konarzewski, K. (1987). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN.
Kwiatkowska, H., Lewowicki, T. (red.) (1997). Źródła inspiracji współczesnej edukacji
nauczyciela. Poznań.
Lewowicki, T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa.
Meighan, R., (1993). Socjologia edukacji. Toruń.
Nawroczyński, B. (1961). Zasady nauczania. Warszawa: Ossolineum.
Niemierko, B. (1990). Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Warszawa: PWN.
Noizet, G., Caverni J.P. (1988). Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. Warszawa: WSiP.
Okoń, W. (1987). Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: WSiP.
Pearson, T.A. (1994). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warszawa:
WSiP.
Putkiewicz, E. (1983). Gry symulacyjne w szkole. Warszawa: WSiP.
Reid, J.A., Fomestal, P., Cook, J. (1996). Uczenie się w małych grupach w klasie. Warszawa.
Rimm, S.B. (1994). Bariery szkolnej kariery. Warszawa.
Rutkiewicz, E. (1990). Proces komunikowania się na lekcji.
WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: