Pedagogika szkoły ponadpodstawowej 08-FINA-PES
Opis treści kształcenia
TK_01 Różnice pomiędzy III a IV etapem edukacyjnym (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna): progi edukacyjne: zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja.
Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian;
Kształcenie - Polski system szkolny w perspektywie porównawczej;
TK_02 Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na III i IV etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu;
TK_03 Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym
Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela - Trudności wychowawcze: rodzaje, przyczyny, skutki.
Różnice pomiędzy III i IV etapem edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
TK_04 Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na III etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
TK_05 Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.
Opieka i wychowanie Polski system szkolny w perspektywie porównawczej
TK_06 Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim.
TK_07 Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca;
Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
TK_08 Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym
Kierunek studiów
Literatura
Zalecana literatura:
Arends R.,1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Barnes D., 2004, Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa.
Bereźnicki F., 2004, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków, Wyd. Impuls.
Brophy J.,2004, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa, PWN>
Clifford H.E.,2006, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa.
Day C., 2005, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk, GWP.
Gajewska G., 2009, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.
Janowski A., 2009, Pedagogika praktyczna, Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna.
Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna.
Jundziłł E., Pawłowska R., (red.), 2008, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Krauze – Sikorska H., Kuszak K., (red.), 2008, Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Poznań, Wyd. UAM.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom I (A-F)
Gagne R.M., Briggis L.J., Wager W.W., 1992, Zasady projektowania dydaktycznego. Kraków, Impuls.
Kruszewski K., red.),1998, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII).
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), 2003, Pedagogika. podręcznik akademicki 1 i 2, Warszawa, PWN.
Łobocki M., 2003, Metody i techniki badan pedagogicznych, Kraków, Wyd. Impuls.
Łobocki M., 2000, Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wyd. Impuls.
Łuczak B. ,2000, Niepowodzenia w nauce. Poznań
Materne J.,1988, Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN.
Piorunek M.,2004, Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM.
Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad.
McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa,
Mietzel G., 2004, Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: