Pedagogika dla II stopnia 08-FINA-PED2
Opis treści kształcenia
TK_01 Różnice pomiędzy III a IV etapem edukacyjnym (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna): progi edukacyjne: zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja.
Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian;
Kształcenie - Polski system szkolny w perspektywie porównawczej;
TK_02 Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu;
TK_03 Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym
Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela - Trudności wychowawcze: rodzaje, przyczyny, skutki.
Różnice pomiędzy III i IV etapem edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
TK_04 Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na III etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
TK_05 Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.
Opieka i wychowanie Polski system szkolny w perspektywie porównawczej
TK_06 Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim.
TK_07 Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca;
Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
TK_08 Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym
Zarys ważniejszych koncepcji i kierunków pedagogiki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
FINA- PEDI _01 posiada uporządkowaną wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki na III i IV etapie edukacyjnym: Zan i rozumie istotne zagadnienia z zakresu edukacji: wychowania i dydaktyki na III i IV etapie edukacyjnym; opisuje metody badawcze w pracy nauczyciela na tym etapie i wskazuje przykłady ich wykorzystania; wskazuje na czynniki wpływające na efektywność procesu nauczania i uczenia się; posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju;
FINA- PEDI _02 posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych: wymienia i opisuje problemy wychowawcze i dydaktyczne, z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie;
FINA- PEDI _03 charakteryzuje poszczególne elementy dydaktyki ogólnej dotyczące programu nauczania, celów, treści, modeli i metod kształcenia, stosowania środków dydaktycznych, metod kontroli i oceny efektów kształcenia, organizacji procesu nauczania i uczenia się, sposobów i strategii prowadzenia lekcji;
FINA- PEDI _04 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi dokonać analizy ważnych problemów współczesnej pedagogiki; potrafi zaprojektować scenariusz lekcji prawidłowo stosując wiedzę o poszczególnych elementach dydaktyki oraz zasadach kształcenia;
FINA- PEDI _05 prawidłowo analizuje i diagnozuje problemy edukacyjne, a następnie planuje i stosuje z uzasadnieniem wybrane metody dydaktyczne i wychowawcze w procesie rozwiązywania edukacyjnych problemów; posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków, ma wyrobione umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych;
FINA- PEDI _06 jest świadomy reguł działalności pedagogicznej oraz świadomy różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki nauczycielskiej;
FINA- PEDI _07 korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych,przygotowuje prezentację multimedialną i w oparciu o nią przeprowadza 45 -minutowe zajęcia posiada umiejętności komunikacji i pracy w grupie; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność; wykazuje odpowiedzialność w pracy z grupą; Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w zawodzie nauczyciela;
FINA- PEDI _08 współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań, dokonuje samooceny, potrafi udzielać informacji zwrotnych i oceniać pracę innych.
Kryteria oceniania
wykład: P- kolokwium
konwersatorium:
F - sprawdzian ustny wiedzy
P – dyskusja i sprawdzian pisemny/kolokwium
Literatura
Zalecana literatura:
Arends R.,1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Barnes D., 2004, Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa.
Bereźnicki F., 2004, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków, Wyd. Impuls.
Brophy J.,2004, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa, PWN>
Clifford H.E.,2006, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa.
Day C., 2005, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk, GWP.
Gajewska G., 2009, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.
Janowski A., 2009, Pedagogika praktyczna, Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna.
Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna.
Jundziłł E., Pawłowska R., (red.), 2008, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Krauze – Sikorska H., Kuszak K., (red.), 2008, Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Poznań, Wyd. UAM.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom I (A-F)
Gagne R.M., Briggis L.J., Wager W.W., 1992, Zasady projektowania dydaktycznego. Kraków, Impuls.
Kruszewski K., red.),1998, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII).
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), 2003, Pedagogika. podręcznik akademicki 1 i 2, Warszawa, PWN.
Łobocki M., 2003, Metody i techniki badan pedagogicznych, Kraków, Wyd. Impuls.
Łobocki M., 2000, Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wyd. Impuls.
Łuczak B. ,2000, Niepowodzenia w nauce. Poznań
Materne J.,1988, Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN.
Piorunek M.,2004, Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM.
Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad.
McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa,
Mietzel G., 2004, Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: