Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej 08-FINA-DWP
1) Zajęcia organizacyjne. Specyfika dydaktyczna przedmiotu „Wiedza o Społeczeństwie”.
2) Treści nauczania i ich dobór. Cele nauczania i ich operacjonalizacja.
3) Źródła dydaktyczne w nauczaniu WOS. Krytyka materiałów źródłowych (wewnętrzna i zewnętrzna).
4) Metody nauczania WOS: metody kreatywne-metody rozwiązywania problemów-metody kooperatywne.
5) Pytania dydaktyczne w nauczaniu WOS.
6) Polecenia dydaktyczne w nauczaniu WOS.
7) Argumenty w nauczaniu WOS.
8) Krytyczne myślenie w nauczaniu WOS.
9) Pomiar dydaktyczny w nauczaniu WOS.
10) Zajęcia końcowe.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student:
1. Zna specyfikę dydaktyczną wiedzy o społeczeństwie i rozumie rolę tego przedmiotu w formowaniu społeczeństwa obywatelskiego.
2. Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę dotyczącą życia społecznego, politycznego i gospodarczego.
3. Potrafi w sposób spójny przedstawiać problematykę z zakresu WOS z wykorzystaniem pytań, poleceń i argumentów dydaktycznych.
4. Umie w sposób krytyczny dobierać źródła, które są podstawą pracy dydaktycznej.
5. Potrafi rozwijać potencjał kreatywny u siebie i u innych oraz prowadzić zajęcia WOS z wykorzystaniem formuły rozwiązywania problemów.
6. Posiada pogłębioną umiejętność przeprowadzenia projektu edukacyjnego z zakresu Wiedzy o społeczeństwie.
7. Jest świadomy wagi doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela WOS oraz wykazuje inicjatywę w zakresie aktywności obywatelskiej.
Kryteria oceniania
5 - Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 - Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4 - Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 - Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia
3 - Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy
2 - Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
1. Ura D., Gensler M., "Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie", Warszawa 1996.
2. Kupisiewicz C., "Podstawy dydaktyki ogólnej", Warszawa 2000.
3. Okoń W., "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej", Warszawa 1998.
4. Podstawy programowe dla III i IV etapu edukacji obywatelskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: