Fakultatywny wykład wydziałowy dla doktorantów: Metody jakościowe w badaniach internetu 08-DDW-MJI
Studenci zapoznają się z teoretycznym i metodologicznym dorobkiem badań nad komunikacją komputerowo zapośredniczoną, cyberkulturą i życiem społecznym w internecie.
Omówienie różnic i relacji między jakościowymi a ilościowymi metodami badania mediów cyfrowych.
Badania internetu a badania w internecie.
Modele wspólnotowości online.
Komunikacja językowa i wizualna w internecie ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji avatar-mediated communication.
Kultura algorytmów a ekonomia uwagi.
Specyfika mediów społecznościowych - charakterystyka pola badawczego.
Specyfika mediów mobilnych - charakterystyka pola badawczego.
Cyberprzemoc, cybernadzór i cyberwigilantyzm.
Projektowanie, przeprowadzanie i relacjonowanie badań online.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zaprojektować badanie wybranego środowiska lub wspólnoty online przy wykorzystaniu metody netnograficznej.
Przeprowadzić badanie wybranego środowiska lub wspólnoty online za pomocą metody netnograficznej.
Wskazać i krytycznie omówić zalety i ograniczenia tej metody.
Określić, w jakich przypadkach należy ją zastosować, a kiedy odrzucić lub uzupełnić o inne metody, techniki i narzędzia badawcze.
Uniknąć problemów etycznych i prawnych związanych z badaniami netnograficznymi.
Stworzyć kompletny raport z badania oraz wykonać prezentację na jego podstawie.
Kryteria oceniania
Stworzenie i realizacja indywidualnego netnograficznego projektu badawczego wybranej wspólnoty online.
Kryteria oceniania
5. 0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Baran Dariusz, Internet w Polsce, w: Polski system medialny 1989-2011, Katarzyna Pokorna-Ignatowicz (ed.), Oficyna Wydawnicza AFM, 2013, ss. 75-92
Bell David, An Introduction to Cybercultures, Routledge 2001
Cichocki Piotr, Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2012
Filiciak Mirosław, Hofmokl Justyna, Tarkowski Alek, Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Narodowe Centrum Kultury 2012
Green Lelia, The Internet: An Introduction to New Media, Berg 2010
Grzenia Jan, Komunikacja językowa w internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
Jemielniak Dariusz, Socjologia internetu, Wydawnictwo Znak 2019
Juza Marta, Między wolnością a nadzorem: Internet w zmieniającym się społeczeństwie, Znak 2019
Kozinets Robert V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012
Levinson Paul, Nowe nowe media, transl. By Maria Zawadzka, Wydawnictwo WAM 2010
Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran, Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Osika Grażyna, Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych, Wydawnictwo Universitas 2016
Rudnicki Seweryn, Ciało i tożsamość w internecie. Teoria, dyskurs, codzienność, Wydawnictwo Naukowe Scholar 2013
Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
Szpunar Magdalena, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium – podstawowe problemy metodologiczne, „Studia Medioznawcze” 2/2007, pp. 80-89
Tapscott Don, Williams Anthony D., Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, przeł. Przemysław Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008
The Cybercultures Reader, D. Bell, B. Kennedy (eds.), Routledge 2000
The Handbook of New Media, Leah A. Lievrouw, Sonia Livingstone (eds.), SAGE 2002
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
White S. David, Le Cornu Alison, Visitors and Residents: A New Typology for Online e=Engagement, „First Monday” 16(9)/ 2011, DOI: 10.5210/fm.v16i9.3171
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: