Historia nauk o kulturze 08-DDW-HNK
Celem wykładów jest prezentacja stanowisk odnoszących się do ontologicznego statusu kultury oraz epistemologicznych ograniczeń (uwarunkowań), które musi uwzględnić jej uczestnik świadomy swoich uwikłań w praktykę polegającą na godzeniu jej heterogenicznych norm i dyrektyw. Motywem przewodnim opowieści o odkrywaniu kultury przez humanistykę i nauki społeczne, są związki łączące antyczne (presokratejskie) ustalenia dotyczące użyteczności arche w planowaniu ludzkich spraw z argumentami badaczy współczesnych na rzecz tezy o permanentnym wymykaniu się praktyki kulturowej sprawozdaniom na ich temat podporządkowanym zasadzie koherencji.
Tematy wykładów:
- Pytanie o arche
- Doxa i episteme - spór sofistów z tragediopisarzami antycznymi
- Sokrates - arete jako miara ludzkich spraw
- Platońskie anamnesis
- Arystotelesowska rehabilitacja wiedzy - zasada niesprzeczności, korespondencyjna teoria prawdy
- Wiedza i wiara - teologia wobec pytania o źródła wiedzy ludzkiej
- Galileusz - narodziny nowożytnej nauki
- Hegel i Marks
- Hermenetyka
- Durkheim i Weber
- Pozytywiści i ich następcy
- Nietzsche, Heidegger, Adorno
- Szkoła frankfurcka i jej kontynuatorzy
- Poznańska szkoła metodologiczna
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu doktorant dysponuje wiedzą z zakresu historii nauk o kulturze. Wiedzę tą potrafi wykorzystać w dwojaki sposób. Po pierwsze, przedstawione stanowiska odnośnie do kultury traktuje on jako narzędzie użyteczne w jej badaniu. Po drugie, orientuje się w tym, co na temat kultury (jej pojęciowych ekwiwalentów) mieli do powiedzenia badacze różnych orientacji od antycznych wystąpień filozofów i dramatopisarzy do czasów współczesnych
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny; standardowa skala ocen (5.0-2.0):
5.0 - znakomita wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
4.5 – bardzo dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza w zakresie treści kształcenia zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
- - Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii. T I-III, PWN Warszawa
- J Szacki, Historia myśli socjologicznej. PWN, Warszawa 2002
- F. Braudel, Kultura materialna. Przeł. M. Ochab, P. Graff, PIW, Warszawa 1992
- P. Bourdieu, L. D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001
- F. Znaniecki, Rzeczywistość kulturowa. W: Pisma filozoficzne. T. II. Przyg. J. Wocial. PWN Warszawa 1987
- P. Rotengruber, Ideologia, anarchia, etyka. Dyskurs ponowoczesny a dialog. Humaniora, Poznań 2000
- P. Rotengruber, Kultura jako przedmiot badania, kultura jako horyzont wartości. Pragmatyczny zwrot Floriana Znanieckiego. Humaniora. Czasopismo Internetowe Nr 1 (13)/2016, ss. 83–95
- P. Rotengruber, Perspektywy społecznego porozumienia. Pragmatyka dyskursu władzy, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2006
- Journal of Applied Cultural Studies. The Institute of Cultural Studies UAM Poznań vol.1-3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: