Teorie społeczeństwa 05-TSP-11-Etnu
Treść zajęć:
I. KLASYCZNE TEORIE SPOŁECZNE
1. Teoria funkcjonalistyczna i tradycja antropologiczna (Radcliffe-Brown, Malinowski).
2. Determinizm społeczny (Durkheim, Mauss).
3. Teorie konfliktów społecznych (Marks, Weber, Dahrendorf)
4. Strukturalizm i poststrukturalizm (Levi-Strauss, Leach, Bourdieu)
II. WSPÓŁCZESNE TEORIE SPOŁECZNE
5. Teorie postmodernistyczne (min. Lyotard, Rorty)
6. Antagonizm i rebelia społeczna (Laclau, Muffe, Harvey, Greaber, Wallerstein)
7. Koncepcja simulacrum i hiperrealizm (Baudrillard, Eco)
8. Teoria społeczeństwa sieciowego (Castells)
9. Teoria społeczeństwa ryzyka (Beck)
10. Teorie samotworzenia się społeczeństw (Escobar, Knight, Nash)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
Student: Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i nauk pokrewnych
Rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji właściwe wybranym tradycjom teoretycznym/ badawczym w obrębie etnologii i antropologii kulturowej oraz w dyscyplinach pokrewnych
Odpowiednio stosuje wiedzę teoretyczną w opisie zjawisk kulturowych
Dostrzega powiązania interdyscyplinarne etnologii i antropologii kulturowej z innymi naukami społecznymi
Posiada kompleksową wiedzę o naturze zjawisk społecznych/ kulturowych
Posiada umiejętność integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i nauk pokrewnych
Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności wykorzystywania teorii społecznych w praktyce
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Praktyki zawodowe
NONE
Literatura
1. Beck, U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa: Scholar.
2. Dahrendorf, R., 2008, Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym, Kraków: Nomos.
3.Dziamski, G., 1993, O postmodernizmie najszerzej pojętym, w: Inspiracje postmodernistyczne w humanistyce. Poznańskie studia z filozofii nauki, z. 13, s. 11-26.
4. Jacyno, M., 1997, Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre'a Bourdieu, Warszawa: IFiS PAN.
5. Mucha, J., 1978, Konflikt i społeczeństwo, Warszwa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: