Symbolika sztuki pradziejowej 05-SSP-SL-f-Arch
Przedmiotem rozważań są studia z zakresu „symbolu w działaniu” podejmowane przez archeologów. Obejmują one wpierw kwestie dotyczące rozumienia znaku, symbolu, symboliki. Badanie symboliki wychodzi od wspólnej płaszczyzny archeologii i innych nauk humanistycznych. Symbolika sprowadzona zostaje do sfery społecznej kultury i w jej obrębie ukazywane są możliwości jej interpretacji. Powiązana została z rytuałem i z mitem. Dlatego proponuje się jej badanie poprzez rytuały, a w takim zakresie jak to możliwe – poprzez mity. Działanie symbolu zostało ukazane na wielu płaszczyznach i w szerokim spectrum– w zakresie „sztuki” pradziejowej i średniowiecznej (zwłaszcza od „sztuki” jaskiń, poprzez ryty naskalne skandynawskie i inne, także m.in. sztukę Scytów, Germanów, Słowian), w zakresie rytuału pogrzebu, a także innych ceremonialnych zachowań, uchwytnych w kontekstach archeologicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem proponowanych zajęć jest przedstawienie innego spojrzenia na źródła archeologiczne. Unika się podejścia klasyfikacyjno-typologicznego, na rzecz odmiennych ich interpretacji, jaką jest symboliczna strona ludzkich wytworów i zachowań. Efektem jest przekonanie studentów do poszukiwania nowych dróg w tworzeniu obrazów przeszłości. Studenci posiadają umiejętność poruszania się po nowych obszarach, powstałych na styku archeologii i innych dziedzin humanistyki. Mają kompetencje selekcjonowania wiedzy na ten temat i praktycznych rozwiązań, które mogą zastosować np. w propagowaniu wiedzy archeologicznej.
Kryteria oceniania
Egzamin
Praktyki zawodowe
nie obowiązują
Literatura
Freeland C., 2001, But Is It Art?, Oxford (wyd. polskie Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki, R. Bartold, tł., Poznań 2004).
Hodder I., 1995, Czytanie przeszłości, Poznań.
Laming A., 1968, Skarby w grocie Lascaux, Warszawa.
Layton R. (ed.), 1994, Who Needs the Past? Indigenous Values and Archaeology. London.
Leroi-Gourhan A., 1965 Religie przedhistoryczne, Warszawa.
Maisonneuve J., 1995, Rytuały dawne i współczesne, Warszawa.
Mamzer H., 2004, Archeologia a dyskurs, Warszawa.
Kultura symboliczna w kręgu pól popielnicowych epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, B. Gediga, D. Piotrowska (red.), Warszawa-Wrocław-Biskupin, s. 45-54.
Montelle Y.- J., 2004, Paleoperfromace, Paris.
Pałubicka A., 1990, Kulturowy wymiar ludzkiego świata obiektywnego, Poznań.
Rozwadowski A., 1999, Kontekst interpretacyjny mitologii indoirańskiej w analizie naskalnej sztuki Azji Środkowej, Poznań.
Rozwadowski A., 2004, Symbols through time: interpreting the Rock art of Central Asia, Poznań.
Tilley Ch., 1999, Metaphor and Material Culture, Oxford.
Van der Leeuw G., 1997, Fenomenologia religii, Warszawa.
Van Gennep A., 2006, Obrzędy przejścia, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: