Seminarium magisterskie 05-SEM-12archU
Seminarium magisterskie na kierunku ARCHEOLOGIA w IP UAM (3 semestry) jest jednym z najważniejszych kursów studiów drugiego stopnia, w ramach którego student prowadzi własną pracę badawczą na wybrany temat, wykonywaną pod okiem promotora. W trakcie seminarium student nabywa i rozwija umiejętności odpowiednie do swoich zainteresowań naukowych. Seminarium prowadzi do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez studenta temat i jej obrony, odpowiadający problematyce specjalizacji, którą dotychczas studiował jako wiodącą. Podejścia wykorzystywane do napisania pracy magisterskiej są formułowane i uzgadniane z promotorem.
Szczegółowe treści przedmiotu są następujące:
- przegląd problematyki badawczej w celu wyboru tematu pracy magisterskiej,
- formułowanie pytań badawczych i określanie metod badawczych na podstawie wybranych tematów prac magisterskich,
- zasady sporządzania odsyłaczy i bibliografii na przykładzie realizowanych prac magisterskich,
- zasady sporządzania katalogu zabytków na przykładzie realizowanych prac magisterskich,
- zasady konstruowania pracy naukowej na przykładzie planów realizowanych prac magisterskich,
- tworzenie i wygłaszanie prezentacji komputerowych na temat realizowanych prac magisterskich,
- przygotowanie manuskryptu pracy magisterskiej,
- dyskusja i korekta manuskryptu pracy magisterskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
- ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru lub obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
- ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z zakresu archeologii;
- zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla archeologii, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
- posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim oraz języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
zaliczenie z notą
Literatura
Bibliografia stosowna do wybranego tematu pracy magisterskiej, a ponadto:
J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
P. Olivier, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, Kraków 1999.
P. Pioterek, B. Zieleniecka, Technika pisania prac dyplomowych. Poznań 1997.
Polszczyzna na co dzień, red. nauk. M. Bańko, konsultant: A. Markowski, Warszawa 2006.
T. Szmigielska, Niezbędnik młodego naukowca: poradnik dla piszącego pracę dyplomową, Warszawa 2007.
M. Turek, I. Jonek-Kowalska, Zasady tworzenia prac promocyjnych, Gliwice 2008.
K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2005.
R. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: