Praktyka wykonawcza 05-PWYK-f-muz
Zajęcia z praktyki wykonawczej mają na celu wskazanie studentowi i zaznajomienie go z różnymi typami wykonań utworów z XVII, XVIII i XIX wieku, które funkcjonują w obecnym repertuarze muzycznym orkiestr i zespołów. W tym celu ukazane jest szerokie spektrum zagadnień, które wpływa na uzyskanie przez studenta kompetencji w analizowaniu i ocenie zjawisk muzycznych obecnych w życiu koncertowym i nagraniach. Obejmuje to zarówno wiedzę o instrumentach muzycznych (porównanie instrumentów historycznych ze współczesnymi), treści wynikające z traktów muzycznych powstałych w danej epoce, postrzeganie roli muzyka i kompozytora oraz ich kompetencji. Odwoływanie się do tekstów z epoki oraz zachowanych artefaktów w postaci instrumentów muzycznych, rękopisów muzycznych czy ikonografii muzycznej buduje obraz praktyki wykonawczej danej epoki. Na zakończenie student winien posiąść umiejętność prawidłowej oceny analizowanych wykonań.
Prowadzący realizują tematy w trybie konwersatoryjnym z elementami wykładu. Student ma wskazaną literaturę podstawową i dodatkową. Elementami, które winien student zrealizować w ramach zaliczenia przedmiotu są:
- przedstawienie wybranego instrumentu muzycznego i porównanie jego wersji historycznej ze współczesną (praca własna studenta 15 h),
- oddanie pracy pisemnej na zakończenie zajęć, która wykaże jego kompetencje w prawidłowej ocenie różnych typów wykonań jednego wybranego utworu (praca studenta 15 h).
Prowadzący każdorazowo wskazują literaturę, która winna być przez studenta przeczytana na następne zajęcia. W ramach dyskusji dydaktycznej omawiane są zagadnienia w niej obecne. W związku z tym ocenia się, że obok godzin przeznaczonych na odbycie zajęć (30 h), student winien poświęcać 90 h na czytanie wyznaczonej literatury. Łącznie z godzinami spędzonymi na zajęciach z prowadzącym i pracą własną studenta czas w godzinach na realizację zamierzonych efektów kształcenia ocenia się szacunkowo na 150 godzin.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy rodzajami wykonań.
2. Prawidłowo wskazuje różnice w konstrukcji instrumentu współczesnego i historycznego.
3. Czyta ze zrozumieniem traktaty z epoki lub opracowania i teksty obcojęzyczne z zakresu tematyki poruszanej na zajęciach.
4. Analizuje i ocenia wykonania utworów z perspektywy wykonawstwa w nurcie historycznym.
5. Prawidłowo posługuje się zwrotami i terminami z zakresu omawianej tematyki.
6. Wskazuje i określa związki i różnice istniejące w interpretowaniu pojęć i zjawisk wykonawczych związanych z muzyką przeszłości.
7. Formułuje w sposób kompetentny własny opis odbioru wykonania.
8. Zna kompetencje wykonawcy z XVII, XVIII i XIX wieku.
9. Weryfikuje kompetencje i punkt widzenia historyka muzyki i wykonawcy.
10. Jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy.
Kryteria oceniania
5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries : Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, 1972.
Bruce Haynes, The End of Early Music : A Period Performer's History of Music for the Twenty-First Century, Oxford Uniwersity Press, 2007.
Nicolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa, 1995.
Nicolaus Harnoncourt, Dialog muzyczny : rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie, Warszawa, 1999.
Richard Taruskin, Minioność teraźniejszości i obecność przeszłości, „Canor”, 1998 nr 23, 24.
Marek Toporowski, Marek Pilch, Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i ich wykorzystanie, Katowice 2014.
„Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła problemy – interpretacje”, seria: „Ikonografia muzyczna. Studia i Materiały”, red. Paweł Gancarczyk, Warszawa 2012, t. 1.
Johann Joachim Quantz, O zasadach gry na flecie poprzecznym, tłum. Marek Nahajowski, Łódź 2012.
Edward H. Tarr, Bruce Dickey, Bläserartikulation in der Alten Musik / Articulation in Early Wind Music, Winterthur, Amadeus-Verlag, 2007.
Ross W. Duffin, Why I hate Vallotti ( or is it Young) http://musicserver.case.edu/~rwd/Vallotti/T1/page1.html
Alina Mądry, Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka-Stylistyka-Dzieło, Poznań 2003 / 2014, s. 89-115.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: