Podstawy historii i metodologii archeologii (specj. PiS) 05-PHMA-PS-35-Arch
Kurs przedstawia miejsce archeologii w strukturze nauk; obiektywistyczne i relatywistyczne koncepcje wiedzy; koncepcje rozumienia źródeł archeologicznych i ich wpływ na procedury badawcze; zagadnienia metodologiczne w badaniu pradziejowej przeszłości; teorie archeologiczne i ich wpływ na praktykę badawczą w archeologii; społeczny kontekst archeologii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1) uzyskuje wiedzę: o związkach archeologii i filozofii oraz miejscu archeologii w obrębie nauk humanistycznych; o koncepcjach kultury; koncepcjach uprawiania nauki i ich wpływie na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w archeologii; historii myśli archeologicznej w kontekście współczesnych orientacji teoriopoznawczych;
2) rozumie związek pomiędzy filozofią, orientacjami teoretycznymi a praktyką badawczą i w konsekwencji wynikami badań;
3) opanowuje umiejętności aplikacji określonych metod badawczych definiowanych w kontekście świadomego wyboru płaszczyzny teoretycznej w celu wyjaśniania zjawisk z przeszłości; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami oraz krytycznego czytania tekstów archeologicznych.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, indywidualna prezentacja, pisemny test zaliczeniowy i egzamin końcowy.
Literatura
Abramowicz A. 1991. Historia archeologii polskiej. XIX i XX wiek. Warszawa: IHKM.
Hodder I. 1995. Czytanie przeszłości. Poznań: Obserwator.
Pałubicka A. & S. Tabaczyński 1986. Społeczeństwo i kultura jako przedmiot badań archeologicznych, [w:] W. Hensel, G. Donato & S. Tabaczyński (red.), Teoria i praktyka badań archeologicznych: 57-183. Wrocław: Ossolineum.
Renfrew C., P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Topolski J. 1996. Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: