Problemy antropologii tożsamości 05-PAT-23-EtnU
Ujęcie substancjalne tożsamości
1. Pojęcie tożsamości na gruncie nauk humanistycznych i społecznych
2. Zróżnicowania kulturowe i społeczne ludzkości
Ujęcie relacyjne tożsamości
3. Jednostka. Postrzeganie i komunikowanie
4. Procesy grupotwórcze I. Granice
5. Procesy grupotwórcze II. Utożsamianie
6. Procesy grupotwórcze III. Urzeczywistnianie wyobrażeń 1
7. Procesy grupotwórcze IV. Urzeczywistnianie wyobrażeń 2
Wymiary tożsamości
8. Słowa i ideologie I. Etniczność i nacjonalizm
9. Słowa i ideologie II. Polityka tożsamości, walka o uznanie
10. Etniczna obojętność. Wspólnoty symboliczne
11. Działania nawykowe
Procesualność tożsamości
12. Zmiana tożsamości
13. Trwanie tożsamości
14. Proces grupowy I
15. Proces grupowy II
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. rozpoznaje podstawowe ujęcia tożsamości i modele typowe dla określonych dyscyplin, umie opisać różnice między nimi, potrafi sformułować antropologiczną definicję tożsamości
2. jest świadom wielości rodzajów tożsamości, jednocześnie rozumie, że tożsamości te w praktyce przenikają się
3. sprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi na gruncie studiów nad tożsamością
4. rozumie czym jest proces konstruowania grup/tożsamości, potrafi dokonać analizy mechanizmów tworzenia grup/tożsamości i ich przemian w czasie
5. dostrzega znaczenie kategorii dyskursywnych, jest podejrzliwy wobec ideologizacji tożsamości, jest świadom procesu upolitycznienia i utowarowienia tożsamości
6. rozumie, że antropologiczna analiza zjawisk tożsamościowych nie ogranicza się jedynie do analizy dyskursu, lecz opiera się na obserwacji tożsamości „w działaniu”, czyli codziennym ustawianiu granic i zachowaniach nawykowych
7. rozumie, że doświadczenie terenowe opiera się na kontakcie pomiędzy ludźmi charakteryzujących się różnymi tożsamościami; jest świadom, że w toku kontaktu tożsamości te ulegają transformacji; jest zdolny do refleksji nad procesem grupowym
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, egzamin ustny
Literatura
Eriksen T. H. 2013. Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, Wydawnictwo UJ.
Filip M. 2012. Od Kaszubów do Niemców. Tożsamość Słowińców z perspektywy antropologii historii, Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: