Muzealnictwo, pragmatyka archeologiczna i ochrona praw autorskich 05-MPA-35-Arch
Zajęcia mają za zadanie przedstawić różne aspekty pracy w charakterze muzealnika oraz przedstawić możliwe inne poziomy aktywności absolwenta studiów archeologii.
W programie referowane są:
1. muzealnictwo w aspekcie prawnym i praktycznym (koncepcja muzeum „wczoraj” i „dziś”; historia muzealnictwa; funkcjonowanie muzeum w społeczeństwie);
2. konserwatorstwo (aspekty prawne i ich wpływ na praktykę archeologiczną; w tym także badania ratownicze);
3. sposoby finansowania nauki w Polsce (w tym m.in. zasady zdobywania funduszy w ramach ministerialnych projektów badawczych oraz ze źródeł komercyjnych);
4. fundusze unijne a archeologia (sposoby pozyskiwania środków unijnych, w ramach ćwiczeń szczegółowa prezentacja programu „Młodzież w działaniu”);
5. zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych
6. „archeologia w służbie społeczeństwu” - m.in. sposoby funkcjonowania archeologii w obliczu konfliktów zbrojnych (realizacja także poprzez spotkania z zaproszonymi gośćmi);
7. etyka w archeologii – prezentacja istniejących kodeksów etycznych (aspekt ich funkcjonowania w ramach standardów europejskich). Dyskusja nad problemami etycznymi archeologii w Polsce (na podstawie istniejącego projektu Komitetu Nauk Pra- i Protohistorycznych Wydziału I PAN).
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele i efekty kształcenia.
1. Wiedza, którą student posiada:
- podstawowe informacje na temat funkcjonowania muzeów w systemie prawnym;
- znajomość zasad tworzenia wystaw i dialogu z odbiorcą (także w aspekcie historycznym);
- podstawowa wiedza na temat aktów prawnych użytecznych w praktyce archeologa;
- znajomość zasad funkcjonowania służb konserwatorskich w Polsce (świadomość ich funkcjonowania w ogólnych, europejskich ramach);
- znajomość elementarnych zasad związanych z finansowaniem nauki, także poprzez fundusze unijne i komercyjne;
- wiedza o działaniach koniecznych do założenia firmy, charakterystyka cech „dobrej firmy archeologicznej”, elementarna wiedza na temat „biznes planu”;
- znajomość podstawowych zasad funkcjonowania archeologii w obliczu konfliktu zbrojnego i ochrony dziedzictwa kulturowego w jego trakcie;
- świadomość kluczowej roli etyki w archeologii, umiejętność zdefiniowania podstawowych problemów z nią związanych.
2. Umiejętności, które student posiada:
- potrafi odtworzyć czynności zmierzające do stworzenia poprawnej wystawy muzealnej;
- ma świadomość istnienia aktów prawnych definiujących wszelkie działania archeologa w aspekcie muzealniczym
i konserwatorskim;
- wie jakie są procedury związane z działalnością służb konserwatorskich w Polsce, potrafi utworzyć podstawowe dokumenty urzędowe (pozwolenie na badania archeologiczne itd.);
- zna złożoność procedur związanych z pozyskiwaniem środków na badania naukowe;
- potrafi wykonać wszelkie działania zmierzające do założenia prywatnej firmy;
- wie jakie są podstawowe wymagania etyczne stawiane archeologom.
3. Inne kompetencje:
- umiejętność pracy w grupach (często stosowane na zajęciach ćwiczeniowych);
- świadomość roli, jaką odgrywa kreatywność przy rozwiązywaniu podstawowych zagadnień związanych z pracą archeologa;
- ma świadomość wagi, jaką maja kwestie etyczne dla archeologa;
- ma świadomość odpowiedzialności za właściwe (tzn. odpowiednie dla odbiorcy) przekazywanie informacji o ochronie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, indywidualna prezentacja
Literatura
M. Belcher 1993 Exhibitions in Museums, Leicester.
S. Czopek 2000 Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów.
Z. Kobyliński 1998 Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa.
Z. Kobyliński (red.) 1998 Ochrona dziedzictwa archeologicznego w Europie, Warszawa.
J. Lorenc, L. Skolnick, C. Berger 2008 Czym jest projektowanie wystaw? Warszawa.
M. Popczyk (red.) 2005 Przestrzeń sztuki: obrazy-słowa-komentarze, Katowice.
M. Trzciński 2010 Przestępczość przeciwko zabytkom archeologicznym: problematyka prawno-kryminalistyczna, Warszawa.
K. Zeidler, M. Trzciński 2009 Wykład prawa dla archeologów, Warszawa.
Z. Żygulski 1982 Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa.
Polecane strony internetowe:
http://www.muzeoblog.org/
http://museumtwo.blogspot.com/
www.n-a-m-e.org (National Association of Museum Exhibition)
www.core77.com (Industrial Design Supersite)
www.segd.org (The Society for Environmental Graphic Design)
www.commarts.com (Communication Arts)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: