Metodologia nauk humanistycznych 05-MNH-24-Etn
Tematy poruszane w trakcie zajęć:
1. Metodologia pozytywistyczna na przykładzie doktryny socjologicznej Durkheima.
2. Metodologia antypozytywistyczna na przykładzie pojęć metodologii socjologicznej Maxa Webera i antropologii symbolicznej Clifforda Geertza.
3. Pojęcie „typu idealnego” na przykładzie protestanckiego kapitalisty.
4. Elementarne pojęcia i reguły klasycznego rachunku logicznego.
5. Nauki przyrodnicze w perspektywie pozytywistycznej .
6. Nauki przyrodnicze według Thomasa S. Kuhna.
7. Etnocentryzm i relatywizm.
8. Indukcja i falsyfikacja.
9. Obiektywność jako intersubiektywna weryfikowalność i jako zgodność z rzeczywistością.
10. Interpretacja i wyjaśnienie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Posiada podstawową wiedzę o problematyce metodologicznej właściwej tradycji nauk społecznych.
2. Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią filozoficzną, metodologiczną i logiczną.
3. Potrafi odnosić pojęcia filozoficzne i metodologiczne do teorii i metod stosowanych w etnologii i antropologii kulturowej.
4. Potrafi formułować krytyczne sądy dotyczące zagadnień metodologicznych.
5. Rozumie wagę i znaczenie świadomości metodologicznej w praktyce badawczej nauk społecznych i humanistycznych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Kryteria oceniania
5,0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znaczącymi niedociągnięciami
3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
T. S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych
J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk
É. Durkheim, Zasady metody socjologicznej
C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: