Metody interpretacji "sztuki" 05-MIS-11-EB-ArchU
Omówienie wybranych perspektyw analitycznych oraz metod badawczych stosowanych na gruncie archeologii klasycznej dla celów fachowego i wnikliwego opisu właściwości antycznych źródeł wizualnych, tradycyjnie określanych jako dzieła sztuki starożytnej oraz ich klasyfikacji stylistyczno-chronologicznej, jak również interpretacji.
Szczególna uwaga położona zostanie na tradycyjne sposoby interpretacji sztuki antycznej w ramach podejść badawczych, które mocno utrwaliły się w studiach nad sztuką grecką i rzymską, na ich zalety, jak też wady i małą wartość heurystyczną dla współczesnych badań archeologicznych. Oprócz tradycyjnych, omówione zostaną również nowe podejścia badawcze, promowane we współczesnych studiach w odniesieniu do sztuki starożytnej, takie jak refleksja nad antyczną kulturą wizualną inspirowana estetyką recepcji, nauką o obrazie, kategorią agency i performatyką.
Kurs obejmie krytyczne omówienie takich podejść jak:
- podejście koneserskie
- podejście formalne
- podejście ikonograficzne i ikonologiczne
- podejście socjo-historyczne
- studia genderowe
- podejście antropologiczne
- teorie recepcji
- semiotyka
- agency i performatyka.
Zajęcia bazować będą na studiach przypadków w ramach powyższych podejść badawczych, co umożliwi ich lepszą charakterystykę oraz pokaże studentom sposoby ich aplikowania do źródeł archeologicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem laboratorium powinno być nabycie przez studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności ich praktycznego zastosowania w interpretacji sztuki starożytnej, jako istotnego źródła archeologicznego, mającego udział w budowaniu obrazów przeszłości.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacja wskazanych tematów, końcowe ustne kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
ALCOCK, S.E. i R. OSBORNE (red.)
2012 Classical Archaeology, Oxford, Malden, MA (wyd. 2. rozszerzone).
BACHMANN-MEDICK, D.
2012 Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przekład K. Krzemieniowa, Warszawa (wyd. oryg. 2006).
BRYL, M. i P. JUSZKIEWICZ, P. PIOTROWSKI, W. SUCHOCKI (red.)
2009 Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia przekładów "Artium Quaestiones", Poznań.
BUGAJ, E.
2003 Problemy interpretacji zjawisk sztuki w archeologii w kontekście nieoczywistości sztuki, [w:] B. Gediga, A.P. Kowalski (red.), Estetyka w archeologii, Gdańsk, s. 11-20.
2011 Archeologia klasyczna w poszukiwaniu swej tożsamości. Między przeszłością, teraźniejszością a historią sztuki, Folia Praehistorica Posnaniensia 16, s. 255-279.
2012 Archeologia a sztuka, [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań, s. 885-909.
D'ALLEVA, A.
2008 Metody i teorie historii sztuki, Kraków.
ISLER-KERÉNYI, C.
2009 The Study of Figured Pottery Today, [w:] V. Nørskov, L. Hannestad, C. Isler-Kerényi, S. Lewis (red.), The World of Greek Vases, Roma, s. 13-21.
JUWIG, C. i C. KOST (red.)
2010 Bilder in der Archäologie - eine Archäologie der Bilder?, "Tübinger Archäologische Taschenbücher", red. M.K.H. Eggert i U. Veit, tom 8, Münster, New York, München, Berlin.
MARCONI, C. (red.)
2015 The Oxford Handbook of Greek and Roman Art and Architecture, Oxford.
OAKLEY, J.H.
2009 State of the Discipline. Greek Vase Painting, AJA 113, s. 599-627.
OSBORNE, R. i J. TANNER (red.)
2007 Art's Agency and Art History, Malden, MA i Oxford.
SMITH, T.J. i D. PLANTZOS (red.)
2012 A Companion to Greek Art, tom 1-2, Oxford.
STANSBURY-O'DONNELL, M.D.
2011 Looking at Greek Art, Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: