Metody interpretacji pozostałości osadniczych, w tym źródeł architektonicznych 05-MIPO-11-WR-ArchU
Zajęcia podejmują problematykę studiów osadniczych i ich rozumienia w różnych nurtach teoretycznych. Skutkiem rozmaitych podstaw teoretycznych jest rozmaite definiowanie przedmiotu badań. Konsekwencją akceptowanej podstawy teoretycznej jest też specyfika w identyfikacji źródeł informacji i metod analiz osadniczych oraz przyjmowanie rozmaitych modeli opisu, wyjaśniania lub rozumienia. Przykładowymi propozycjami są modele społeczno-ekonomiczne proponowane w obrębie archeologii procesualnej. Dyskutowane są kwestie czynników kształtujących przeszłe systemy osadnicze w perspektywie rozmaitych paradygmatów. Tym samym też w kręgu dyskusji pojawia się zagadnienie relacji pomiędzy człowiekiem i jego kulturą a środowiskiem przyrodniczym. Istotnym współcześnie narzędziem analitycznym jest GIS, różnie traktowany w zależności od perspektywy interpretacyjnej. Postprocesualne podejście w archeologii w sposób istotny zmienia podejście do studiów typu osadniczego, zastępując je koncepcją krajobrazu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem zajęć będzie opanowanie przez studentów krytycznej umiejętności identyfikacji praktyk badawczych w archeologii polskiej i europejskiej w zakresie studiów osadniczych. Student opanuje umiejętność rozpoznania podstaw teoretycznych konkretnych projektów badawczych oraz zdolność do weryfikacji ich spójności metodologicznej. Na tej podstawie studenci opanują też podstawowe umiejętności dotyczące formułowania własnych sądów na temat praktyki studiów osadniczych oraz przygotowania podstawy dla własnych projektów badawczych.
Opanowanie wiedzy o źródłach informacji odnoszących się do badań osadniczych pozwoli na samodzielny dobór metod i narzędzi badawczych oraz źródeł informacji niezbędnych przy realizacji własnych projektów. Dotyczy to też podstawowych umiejętności tworzenia zespołu interdyscyplinarnego i integrowania wiedzy pochodzącej z rozmaitych źródeł.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne.
Literatura
Bender B. (red.) 1993. Landscape: Politics and Perspectives, Oxford.
Clarke D. (red.) 1977. Spatial Archaeology, London, New York.
Jankuhn H. 1983. Wprowadzenie do archeologii osadnictwa, Warszawa.
Tilley C. 1994. A Phenomenology of Landscape, Oxford.
Tuan Y.F. 1987. Przestrzeń i miejsce, Warszawa.
Żak J. 1977. O studiach osadniczych, Archeologia Polski 22(2): 421-424.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: