Interpretacja procesów oraz zjawisk pradziejowych i wczesnodziejowych w regionach Europy (aplikacje) 05-IPZP-11-ArchU
Tożsamość w aspekcie badań archeologicznych jest zagadnieniem wysoce złożonym i wieloaspektowym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesną refleksją metodologiczną, dotyczącą zagadnień koncentrujących się wokół kwestii tożsamości oraz ich praktycznymi aplikacjami. Zagadnienia te wymagają również spojrzenia z perspektywy specyfiki badań archeologicznych oraz źródeł, którymi archeologia dysponuje.
Poszczególne zajęcia w ramach kursu odnosić się będą do takich kwestii, jak gender archaeology, archeologia dzieciństwa, studia nad seksualnością w pradziejach, studia nad problematyką ciała w archeologii, zagadnienie etniczności oraz statusu społecznego. Należeć do nich będą również kwestie dotyczące zagadnień religii w dyskursie archeologicznym, tzw. „powrotu do rzeczy” oraz archeologii współczesności.
Poszczególne zagadnienia zostaną omówione na wybranych przykładach, odnoszących się do pradziejowych i wczesnodziejowych rejonów Europy, mając za cel zilustrowanie teoretycznych aspektów poszczególnych kwestii odnoszących się do tożsamości i ich praktycznych aplikacji w interpretacjach archeologicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć student:
1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat kwestii odnoszących się do zagadnień tożsamości w refleksji ogólnohumanistycznej oraz dyskursie archeologicznym;
2) rozumie różnice pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami związanymi z tożsamością, a także specyfikę podejmowania zagadnień z punktu widzenia badań archeologicznych;
3) posiada umiejętność spojrzenia na poszczególne kwestie badawcze z perspektywy różnych modeli interpretacyjnych oraz umiejętność ich zastosowania w interpretacjach.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne na ocenę
Literatura
Ciesielska, A. 2002. Elementy teorii społecznej w archeologii. Kalisz.
Diaz-Andreu, M. Lucy, S. 2005 (red.) Archaeology of Identity: Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion, Routledge.
Holtorf C., Piccini A. (red.) Contemporary archaeologies. Excavating now, Verlag.
Insoll T. (red.) 2003. The Archaeology of identity. A reader, London. Routledge.
Mamzer H. 1999. Problem etniczny w archeologii, Slavia Antiqua t. 40, s. 161-200.
Sofaer-Derevenski J. 2000. (red.) Children and material culture. Routledge.
Sorensen M.L.S. 2000. Gender archaeology. Cambridge.
Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: